2019
Nu får det bära eller brista. I morgon postar jag mitt barnboksmanus till Bonnier Carlsens stora manustävling. Det finns kanske en anledning till att jag skrev manuset, men aldrig tog mig i kragen att skicka in det till något förlag så att det blev liggandes orört i datorn väldigt länge. För det är en mycket förmånlig tävling. Vinnaren får 100.000 kr och ett barnbokskontrakt med ett av Sveriges största förlag.
Oavsett hur det går i tävlingen hoppas jag att 2020 blir mitt författarår. Jag har haft många chanser som gått mig förbi för att jag inte tagit dem. Kom ju både tvåa och trea i Harper Collins författartävlingar för några år sedan. Har blivit tillfrågad av flera förlag om jag vill bli utgiven hos dem, men sagt att jag inte har något som är tillräckligt bra.
Så feg jag har varit. Det är slut på fegheten nu! I morgon är det jag som går till brevlådan och postar mitt manus.
Tar du också chansen att vara med i tävlingen? Du hittar all information här:
Bonnier Carlsens manustävling
Kram Pia
De senaste veckorna har det gått en fantastisk miniserie i fem delar på SVT som heter Din hjärna med Anders Hansen som är överläkare i psykiatri. Jag har tittat på vartenda avsnitt med stort intresse och tänkt: Det där kan vi dra nytta av när vi skriver.
Det fjärde avsnittet i serien heter Vår sociala värld och där berättar Anders Hansen om en massa spännande saker som fick min hjärna att genast börja dra paralleller till skrivandet och ännu fler tankar fick jag när jag såg femte och sista avsnittet som heter Lika men unika.
Låt mig förklara.
Hej alla nya läsare, varmt välkommen hit.
Jag heter Pia Lerigon och skriver denna blogg för att jag vill hjälpa andra. Det finns inget vinstintresse i min blogg eller podd och den har ingen reklam.
Jag började skriva bloggen för att strukturera upp och komma ihåg all den information jag läste i alla de amerikanska skrivarhandböcker som jag plöjt igenom under åren. Först tänkte jag att ingen skulle läsa mina inlägg för de är väldigt långa och omfattande. Så fel jag hade. Bloggen vänder sig till alla som skriver och vi skrivande människor älskar att läsa, så längden på blogginläggen var tydligen inget problem.
Bloggen har en ständigt uppåtgående trend med läsare, trots att jag sällan lägger ut nya inlägg. I dags dato har jag 9.000 unika besökare varje månad och det fortsätter uppåt.
En dag hörde Johannes Vivers av sig och sa att vi skulle starta en podd med samma inriktning som bloggen. Jag sa: Du är inte klok! Men han stod på sig så det blev podden Skrivdrömmar. Vi har timslånga avsnitt men lyssnarna älskar dem ändå.
I dag är vår podd Skrivdrömmar uppe i 40.000 unika lyssningar.
År 2017 vann min blogg Svenska Skrivbloggpriset för Sveriges bästa skrivblogg på Bokmässan framröstad av författarna själva. Och min och Johannes podd Skrivdrömmar fick ett hedersomnämnade som Sveriges bästa skrivpodd i samma tävling. Det var enda gången denna tävling hölls, men det gav oss en indikation om hur populär bloggen och podden faktiskt är bland skrivande människor.
På årets bokmässa blev jag stoppad av många författare och skrivpedagoger som jag inte träffat förut men som ville berätta för mig att de använt sig av i min blogg eller podd när de skrivit sina böcker. Flera personer sa att de tipsat om min blogg på skrivutbildningen de går och att den numera används i undervisningen. Det var till och med några skrivlärare som kom fram till mig och erkände att de använde sig av råden i min blogg i sin undervisning.
Det är fantastiskt roligt och det är alla dessa solskenshistorier som driver mig att fortsätta skriva min blogg och spela in min och Johannes podd.
Så varmt välkomna alla nya läsare och lyssnare.
Kram Pia
Vill du ha ETT förlag, eller vill du ha RÄTT förlag?
Det är inte alla författare som har privelegiet att kunna välja och vraka bland förlagen, så visst kan det vara frestande att som författare ta "det förlag man får" och vara överlycklig över förlagskontraktet.
Inget fel i att vara överlycklig över ett förlagskontrakt, men ibland är det bättre att inte få ett förlag alls än att få FEL förlag. Jag har hört många skrämmande historier där det blivit fel och jag tänkte dela med mig av några av dessa historier.
Naturligtvis är det svårt att få allt hos ett förlag, men jag vill att du ska vara medveten och inte gå in i ett samarbete i blindo. För det handlar om ett samarbete mellan dig och förlaget. Precis som du har önskemål på förlaget kommer förlaget ha önskemål på dig. Ett förlagskontrakt är ett givande och ett tagande.
Alla förlag tar en risk när de ger ut en bok och att många förlag går back på sin verksamhet, så var ödmjuk inför det faktum att någon tror på din bok så mycket att de vill satsa på dig och ditt manus. Ha förståelse för att förlaget inte bara kan ge och ge, utan även kräver något i gengäld. Det betyder dock inte att du ska ge bort för mycket.
Med det sagt vill jag gå igenom några av de vanligaste fällorna och hur du som författare undviker dem.
Karin Smirnoff bryter nämligen mot många av de skrivregler som annars är vedertagna bland författare; som att man använder talstreck eller citattecken vid dialog och skriver egennamn med stor bokstav. Det kan tyckas självklart för de flesta, men Karin struntade i dessa skrivregler.
Ett annat vanligt skrivråd är att man bör vara försiktig med dialekt eftersom läsarna annars har svårt att hänga med. Hela Karins bok är skriven med en tydlig norrländsk dialekt. Karin själv är från Piteå, någon i gruppen tyckte sig känna igen Tornedalsbruket att sätta samman för- och efternamn i ett enda långt ord. Jag som är från Stockholm hängde inte riktigt med, vilket visar att risken att bli missförstådd finns.
Så frågan är: Får man göra såhär som författare? Är det tillåtet att skriva hur som helst och strunta helt i grammatik, skiljetecken, stor och liten bokstav och allt det där andra som lärs ut på skolor och författarkurser?
Nu äntlligen är den här!
Johanne Vivers debutroman Dagen F
I går var det releasefest på en restaurang i Stockholm och jag lyckades naturligtvis knipa ett ex som nu ligger signerad och fin på mitt skrivbord.
Ni som följer vår podd vet om att det varit en del strul med böckerna - de "försvann". Det visade sig att Förlagssystem bytt IT-system och inte hunnit få in böckerna i systemet så de var i själva verket aldrig försvunna. Skönt det. Däremot kan det fortfarande vara vissa problem att köpa boken i nätbokhandeln, men håll utkik - den bör dyka upp vilken dag som helst.
I april skrev en person i FaceBook-gruppen Författare på FB skrev att han läst en fantastisk bok: Allt jag fått lära mig av Tara Westover. Och omedelbart kände jag:
Den där boken kommer att bli en bestseller!
Jag håller på med min egen studie av bästsäljande böcker och har läst flera forskningsrapporter och studerat en mängd megabästsäljande böcker för att se vad de har gemensamt. Jag hade ännu inte läst Allt jag fått lära mig av Tara Westover - ändå kände jag starkt att boken skulle bli en bestseller.
Varför?
Jo, en megabestseller är en bok som säljer i mångmiljonupplagor världen över, som svävar upp på topplistorna från en dag till en annan och tar läsarna med storm. Det är en bok som de flesta hört talas om och som får så stor inverkan att de på ett eller annat sätt påverkar samhället.
För att en bok ska lyckas bli en sådan mega bestseller krävs att ett antal faktorer är uppfyllda.
- För det första måste boken vara välskriven, tilltala läsarna och få dem att vända blad. Jag förstod av den här killens upprymda beskrivning av boken att den uppfyllde detta kriterium.
- För det andra måste boken ligga rätt i tiden. Jag läste baksidestexten och boken är en självbiografi om att växa upp i en familj som förbereder sig för domedagen och prepperskulturen har vuxit sig allt starkare de senaste åren. Alltså låg den rätt i tiden.
- För det tredje måste boken snappas upp av de stora förlagen med muskler att marknadsföra den på rätt sätt. I sitt hemland USA är boken utgiven av Random House Publishing Group som är ett världens största förlag och boken hade redan seglat upp på bästsäljarlistorna i USA och sålts till 26 ländar, varav ett var Sverige. Här ges boken ut av Natur & Kultur som är ett de stora förlagen i Sverige.
- För det fjärde måste boken bli en snackis. Kort efter att jag uppmärksammat boken var det flera kända författare som började twittra om att de läst boken.
Och WOW! säger jag bara. Vilken bok.
Går det att förutspå vilken bok som blir nästa stora bestseller? Den frågan brottas jag med just nu.
Många hävdar: Nej!
Som analytiker ger jag mig inte så lätt. Vi människor försöker förutspå det mesta och vi lyckas med varierande framgång.
Meteorologerna har inte alltid rätt om vädret men de blir allt bättre och om vi inte trodde på deras spådomar skulle vi inte lägga så mycket energi på att studera väderleksrapporterna.
Naturligtvis spelar det stor roll om de försöker spå morgondagens väder eller vädret om ett halvår. Vi är rätt övertygade om att de har rätt om vädret senare under dagen. Att en meteorolog redan nu i mars lyckas pricka in att vädet på midsommarafton blir strålande skulle få de flesta av oss att tvivlande skaka på huvudet, men samtidigt hoppfullt hålla tummarna.
Ju längre fram i tiden vi försöker sia, desto svårare blir det att pricka rätt - helt enkelt för att de olika alternativ som kan hända ökar exponentiellt ju längre tiden går. Om vi i dag har 2 möjliga alternativ, så har vi imorgon 4 möjliga alternativ, dagen efter det 16 möjliga alternativ och så vidare. Vår gissning om vilket alternativ som är det rätta blir alltså sämre ju längre framåt i tiden vi försöker spå.
Vad gäller då för böcker? Går det på förhand att pricka in vad som blir framtidens bestseller? Det ska jag prata om i detta blogginlägg.
Det är få som har möjligheten att skriva på heltid. De flesta av oss gör det på sin fritid. Vi sitter helger, kvällar och nätter och kämpar med våra berättelser, eller så går vi upp tidigt på morgonen för att hinna skriva innan vi åker till jobbet. Många har hittat sätt att skriva under resan till jobbet - det har aldrig jag kunnat göra eftersom jag är så åksjuk. Tänka ut nästa kapitel kan jag dock göra på bussen.
Oavsett när vi väljer att skriva måste vi försaka något.
Min svärmor tyckte jag var hemskt osocial när jag hellre satt och skrev på min bok än umgicks med makens alla släktingar och det ligger naturligtvis något i det. Samtidigt var det ju inte mig de kom för att träffa - det har jag svårt att tro, ingift som jag är. Jag tryckte upp tio exemplar av boken och gav den ena till min svärmor när hon fyllde år och numera får jag skriva hur mycket jag vill.
TV:n är en klassiker. Hur många här hinner titta på tv? Jag gör det sällan, men veckans höjdpunkt är just nu The Curse of Oak Island på History Channel. Det är typ så mycket tv som jag hinner titta på.
En annan sak jag försakar är städningen. Ja, ni hörde rätt - detta lördagsnöje som jag ägnade mig åt år ut och år in har jag nu släppt nästan helt. Jag bestämde mig för att bli den som "hjälper till" hemma, för det hör man ju hela tiden - att det är viktigt att ALLA hjälper till.
Så numera städar ingen.
Det verkar dock inte gå någon nöd på familjen. Min make tycker jag är mycket trevligare nu för jag gnäller ju inte längre på att han inte städar.
Min dotters klasskamrater älskar att vara hemma hos oss och svaret fick jag i höstas när en nioårig flicka utbrast (till min dotter, jag råkade bara befinna mig i närheten):
Jag älskar att vara hemma hos dig. Din mamma lagar alltid så god mat (färdiglagade pannkakor som man värmer i mikron - ännu en sådan där förenkling av tillvaron som gör att jag hinner skriva mer), man får alltid glass efter maten och det är alltid stökigt här.
Katterna däremot har svårt att få plats på skrivbordet och roar sig med att putta ned alla papper på golvet.
Så i dag bjuder jag på en bild från familjens arbetsrum ... Alltid kan jag väl inspirerara någon.
I dagens avsnitt av podden Skrivdrömmar pratar jag och Johannes om hur du gör för att få din text mer lättläst. Avsnittet heter Hur skriver man enkelt eller mer lättläst?
Varför ska man skriva enkelt?
- Om du skriver fackböcker är skälet att du vill nå ut med ditt budskap.
- Skriver du skönlitterärt är skälet att du vill nå ut med din berättelse.
Då vill du inte att ditt språk står i vägen för läsupplevelsen, varför ett enkelt och lättläst språk är att föredra.
Vi ger 16 konkreta tips på hur du gör din text mer lättläst. Dessa tips hämtar våra tips från skrivarhandböckerna:
- Skriv bättre på kortare tid av Nils Petter Smeby,
- Tydliga texter av Jenny Forsberg samt
- Från tanke till text av Arne Jarrick och Olle Josephson.
Kram Pia
Att forska om vad som gör en bok till en mega-bestseller är extremt spännande.
Med mega-bestsellser menar jag en bok som sålt i mångmiljonupplagor över världen, där boken toppat bäst-säljarlistorna i inte bara ett land utan i många länder och som utmynnat i filmer, fan-clubbar och kanske till och med prylar. Det är böcker som gör avtryck i samhället.
Här hittar vi böcker som Harry Potter, Twilight, Fifty shades of Grey, Da Vinci-koden, Hungerspelen och många fler.
Jag har hittills identifierat tre saker som måste vara uppfyllda för att en bok ska bli en mega-bestseller:
- Hur boken är skriven
- Hur boken presenteras
- Hur boken mottas
I senaste poddavsnittet pratar jag och Johannes Vivers om uttrycken ton, röst och stil eller tone, voice och style som det kallas på engelska.
Det är inga lätta begrepp att definiera för det verkar som varje hemsida, varje person har sin egen defintion på begreppen.
Vi valde dock att beskriva orden såhär:
I dagens avsnitt av podden Skrivdrömmar pratar jag och Johannes Vivers om hur man skriver facklitteratur.
Det finns mängder av faktaböcker om hur man skriver skönlitterära böcker men knappt en enda om hur man skiver faktaböcker, vilket är rätt konstigt. Jag har ett inlägg här i min blogg som heter Skriv facklitteratur som blivit väldigt uppskattat och trots att jag bett läsarna att återkomma med fler tips eller om de har åsikter om mina råd, så har inlägget endats resulterat i att de tycker råden är toppenbra. Alltså är jag något på spåren.
Därför bygger vi tipsen i poddinlägget på de råd jag ger här i min blogg. Johannes lägger som vanligt in sina egna tankar och erfarenheter. Han debuterar som facklitteraturförfattare nu under året. Ni som följt podden vet även att han debuterar som skönlitterär författare, så det är dubbelt upp för Johannes. Själv skriver jag också på en faktabok och utgår då från mina egna skrivtips.
Härlig lyssning.
Kram Pia
Jag måste bara få dela med mig av denna solskenshistoria.
Jag minns inte hur jag lärde känna Jenny Dahlberg men jag minns när hon ställde upp som barnvakt med kort varsel och jag tänkte - tänk att det finns människor som Jenny som så osjälviskt erbjuder sin hjälp.
En tid därefter körde Jenny fast i sin nya romanidé - en skönlitterär vuxenroman - och jag erbjöd mig att hjälpa till. Naturligtvis bjöd jag Jenny på genomläsningen av första kapitlet och synopsis och efterföljande coachsamtal där vi diskuterade manusidén, vad hon ville säga med berättelsen, om hon skulle ha en inre eller bara en yttre resa och hur hon skulle strukturera berättelsen på bästa sätt för att få fram sitt budskap.
Det lossnade för Jenny och full av energi kontaktade hon förlaget Lind & Co och frågade om de ville ge ut hennes bok. Det utan att hon skrivit mer än första kapitlet och ett väl genomarbetat synopsis.
Att man kan göra så med fackböcker har jag hört talas om, men skönlitterära manus är svårare om man inte redan är signad av förlaget och de pushar författaren att skriva fler böcker som de kan ge ut. Jenny hörde alltså av sig till ett förlag hon tidigare inte varit utgiven hos och frågade om de ville ge ut hennes skönlitterära bok baserat på ett synopsis.
Förlaget sa ja!
Det är så ovanligt att ett förlag antar ett spontaninskickat skönlitterärt manus på bara synopsis att Boktugg skrev en artikel om Jenny Dahlberg som du kan läsa här: Jenny Dahlberg antogs av Lind & Co på synopsis
Nu är Jenny Dahlberg inte någon debutant. Hon har tidigare gett ut två faktaböcker på Forum förlag bl.a. boken Tjock! som fick stor uppmärksamhet när den kom ut. Förra året debuterade hon som skönlitterär författare på Whip Media med boken Ligg med mig!. Jenny har dessutom jobbat många år som spökskrivare.
Förläggaren på Lind & Co visste att Jenny både skriver bra och kan leverera på tid - två viktiga aspekter i det hela.
Men ändå ...
STORT GRATTIS Jenny till din bedrift. Så kul att jag kunde hjälpa till.
Kram Pia
Nyheter!
Hitta på bloggen
Senaste inlägg
- Jag startar kursportal!
- Äntligen är den här - hjälper du mig?
- Många berättar att covid-19 kändes som något annat än en vanlig förkylning
- Välkommen på bokrelease!
- Den är jätteintressant, mamma!
- Såhär fin blev boken!
- Idag går min bok Vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 till tryck!
- Frida Skybäcks releasefest för Bokskåpets hemlighet
- Nu kan du köpa min nya faktabok: Vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19
- Pia läser högt ur sin romantiska komedi Konsten att flirta som en gudinna
Senaste kommentarer
Arkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etiketter
allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen socialt umgänge referera olga rönnberg show don't tell månpocket romantik extrovert böcker kuliss anna jansson populärlitteratur histrisk kärleksroman leona tärningen är kastad dikter bygg din egen word-mall bokus kostnader faktabok skriv2016 titel mitt i trigger annika estassy dokument bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund arne dahl ämne ll-förlaget lust & löften style traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen storytel skrivartips bones dave eggers dagny carlsson k.m. weiland koncept vingar av rök theory if mind libsyn forskning spökskrivare revy allvetande berättare eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes twlightsagan save the cat erotisk roman klimatet flesch-kincaid slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände vår forum förlag sociala media covid upplösning elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå sandemo pitch ansatsen james v smith jr tryckt bok distribution bob dylan författarkliniken susan wiggs litterära agenter lyrik word-mallar fal sättning begär tärningen är kastad sanna ivarsson bygg din egen mall adlibris personlighet danny alegi rytm in media res frida arwen roslund skapa en mall förlagsekonomi skatt game of thrones pseudonymer piratförlaget delilah marvell kill your darlings tone viberg förlag robin dunbar filmanalys nordland huvudperson stockholms körförbund pia allvetande konkurs spegelneuroner fokus debutera antologi synlig berättarröst kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic theres wittgren sara lövenstam radio p1 objektivt perspektiv fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag jul karin smirnoff lb förlag twitter skrivglädje manus kroppsspråk vinter marknadsföring chic lit vändpunkt skrivfest katarina bivald inramning stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper e-bok rollup svenska akademien youtube oanständiga berättelser jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff att skriva under hot head hopping adjektivsjuka stockholm elementary tempus udda julia london lögn tonalitet helen ekeroth vi och dem flicka försvunnen spex uc harper collins högskoleprovet podcaster redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning pär åhlström historieberättare camilla davidsson sommar skröna instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden inledning djävulsverk svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson följebrev röst ylva lee lindell steven james mörkersdottir roller yttre resa ungdomsbok skräck målgrupp romantisk komedi de rotlösa larry brooks lättläst deckare ewa åkerlind strukturmodell stand up comedy birgitta bergin fängsla dina läsare finlitteratur mathew l jockers the bestseller experiment john yorke känslor vuxenlitteratur topic sekten på dimön skriva facklitteratur skriv dialog idé parallellhandling releasefest 4-aktsmodell långtidssjuk svenska skrivpoddpriset margit sandemo harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute miljö hitta början character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal lyckas med din gestaltning facebook intervju ping pong-metoden allvetande perspektiv bäraren release feel good katametoden tävling harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker filmmanus simona ahrnstedt konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil vanföreställning inre resa 17-stegsmodell takt recension förlag jodie archer kata skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst handling bihandling the bestseller code bokens handling pinch point ann ljungberg vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 corona karaktärer tema bestseller mål gestaltning bokrelease harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel harlequins författartävling döda poeters sällskap historisk roman roman fantasy vägen framåt falskspel covid-19 romanstruktur lektör lean författare erotik skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör början plot point film gestalta skrivarhandbok genre hinder konfliktupptrappning harpercollins författartävling tempo barnbok bli utgiven gestaltande bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur hungerspelen korrekturgranskare catrine tollström pacing divergent frida skybäck huvudhandling boktugg novellantologi screen writing dialog premiss skriva filmmanus hunger games whip media organic writer författarröst planerat skrivande elisabeth akteus rex ordberoende förlag twist vågspel veronica roth story engineering hjärnan spänning synopsis bokens tema lektörsutlåtande mega-bestseller eldbunden överenskommelser miljöbeskrivningar agenturer akademiskt språk outliner antagonist valet ljudbok öka drivet i din berättelse skrivblogg förväntningar berättare skiftande perspektiv lind & co testläsare osynlig berättarröst författarskap tillbakablick skrivprocess längd avatar novell research agenter vardagligt språk den antagonistiska kraften strukturera din roman klimax höst siri arvidsson scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord läsbarhetsindex kretslopp actionscener magkänsla pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler midsommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tajming brainstorming steven pinker sofia ymén den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tvister medveten författare rättigheter det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia tankevurpa analys dunbars tal mia bergenheim bokbeat plot goal lars wilderäng som eld the screen writer's workbook fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice kapitel niklas engdahl buskap sex liknelser story trumps structure anna keiler buzz vuxenroman gröna fingrar sökes leona mitt i nacka revolt akter lucy dillon förlagssytem mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy stilistiska särdrag eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform passiva meningar sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare frans jeppsson wall anders hansen dagen f ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail tvist story structure architect anders blomström mittpunkt lix begränsat perspektiv filmtips save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren jenny dahlberg komedi coach så överlever du en refusering redigera bok stitcher högskoleprovets orddel författarkurs syfte antagen den inre resan test grejen med verb pod rabén & sjögren intrig sanning hjärtats dårskap hjärtan av jazz logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? nacka hybridförlag word höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing jan arnald arv adjektiv bokens premiss noveller marie-louise fritzén susanne collins metaforer högläsning anders nyman snackis god jul lyckostunder språk books & dreams prissättning skriva introvert minnen av dig kriminalroman understanding show don't tell harry potter catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover johan arvidsson expert föreläsning justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman ekosystem öppningsscen berättelser niklas modig ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor påsk specifik sören bondesson studie love actually kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation national treasure svåra ord författarutbildning alla bolag ton vilken typ är du? tillbaka till henne motsättningar michael gazzania hoi förlag perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket syd field åsa böker sickla beskrivande bokens intrig word-mall loppet biintrig nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet hype scener stella cameron håll rollen fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt kontrakt med läsaren raeanne thayne malva b. innehåll oraganiskt skrivande tryck bokformat the writers little helper aristoteles bibliografi the charm school petra mede litet förlag franskt band högtider permakultur manuspitch flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter
lars ahlin » Pias skrivtips: Bygg din egen Word-mall: ”Tacksam med hjölp att ta bort skrivskyddet i Word. Har försökt utan att lyckas. ..”
shemal Samuelson » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Mycket bra info och råd om hur ett bra följebrev kan skrivas. Tusen tack.”
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jättebra sida, förutom det jag kommenterade, glömde jag ju också att skriva, Tac”
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag glömde skriva tidigare att de äldre författare jag läst som jag gillar som S..”
Ingela Kamal Kärrman » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så hjärtligt för vägledning Nu är det min första mening i min ev första ..”