Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning
Gestaltning. Det nya inne. Ska du fånga förlagen måste du behärska gestaltningen.
Lätt i teorin. Betydligt svårare i praktiken.
Måste det vara så krångligt?
Nej, det hoppas jag inte. Förhoppningsvis ska jag ge dig några enkla knep så att du lyckas med din gestaltning.
- Tycker du att gestaltning är svårt?
- Har du fått höra att du borde gestalta mer när du tycker att du gestaltat så pennan glöder?
- Eller är det här ett helt nytt begrepp för dig?
Oavsett vilket så är det här bloggen för dig.
Vad är gestaltning?
Gestaltning, eller som det brukar kallas "show don't tell", betyder att du ska visa istället för att berätta.
- Ex på berättande: Han frös.
- Ex på gestaltande: Han slog armarna om sig och huttrade.
Enkelt, eller hur?
Men hur gör du då i praktiken för att lyckas med din gestaltning?
Knep 1: Leta efter adjektiv och adverb
- Har du hört talas om adjektivsjukan?
- Har du fått höra att du inte ska använda adjektiv?
Kanske du tänker:
- Varför får man inte använda adjektiv?
- Det är ju svenska ord och de ska väl användas?
- Hade adjektiv inte behövts hade de ju inte funnits.
Saken är den att det är inget fel på adjektiv. Det är bara det att när du använder adjektiv för att förtydliga en sak så har du - oftast - berättat istället för att gestalta.
Adjektivsjukan är ett symptom på att du missat gestaltningen.
Knep 1 = Hittar du adjektiv eller adverb i din text? Titta närmare på meningen. Har du gestaltat eller beskrivit?
Ex berättande: "Jag vill att du förvinner härifrån", skrek hon argt.
Argt = ett adverb
Du har alltså berättat att hon är arg. Det är inte gestaltning.
Vad är då gestaltning?
Ex 1 gestaltande: Hon vevade med näven.
Detta är ett exempel på gestaltning genom hur karaktären agerar. Du säger aldrig rakt ut att hon är arg, du visar det istället.
Ex 2 gestaltande: Ansiktet var högrött och ögonbrynen var som två raka sträck.
Detta är ett exempel på gestaltning genom karaktärens ansiktsuttryck.
Ex 3 gestaltande: "Försvinn!"
Detta är exempel på gestalning genom dialog. Vad personen säger talar om för läsaren hur personen säger det. Visst får du en känsla för att personen skriker eller talar högt och troligen är arg eller upprörd? Lita på att läsarna kan tolka din dialog. Om inte, har du missat med gestaltningen.
Du kan läsa mer om dialog i mitt blogginlägg Skriv dialog.
Knep 2: Gör som på film
När du skriver ska du tänka dig att din bok ska bli film. Det är nämligen ett ypperligt sätt att lyckas med gestaltningen.
Exempel 1: Din karaktär är glad. Hon har vunnit på lotto och har äntligen råd med den där drömresan.
Hur skulle en regissör och en skådespelerska visa för filmtittarna att kvinnan är glad?
Det finns lite olika lösningar:
- Dialog: "Jippi! Jag ska åka på min drömresa."
- Agerande: Anna studsar gatan fram. Hon hejar på alla hon möter.
- Uttryck och kroppsspråk: Anna ler. Hon sträcker på sig, skjuter fram bröstet och bak med axlarna.
- Miljö: Fåglar kvittar. Solen skiner från en klarblå himmel. Den vita snön glittrar.
Exempel 2: Din karaktär är besviken. Hon vann inte på lotto och kan inte följa med sina vänner på drömresan.
Hur skulle en regissör och en skådespeleska visa för filmtittarna att kvinnan är besviken?
- Dialog: "Det är så himla orättvist. Alla har råd att åka utom jag."
- Agerande: Anna sparkar med foten på en snökoka. Hon vänder bort huvudet när hon möter någon.
- Uttryck och kroppsspråk: Annas läppar är hårt sammanknipna. Hennes axlar kutar.
- Mijö: Himlen är grå. Snön är solkig av hundkiss och avgaser.
Som du märker tvingas du att gestalta om du tänker dig att din text ska bli film. Du kan ine bara säga att Anna är glad eller besviken, du måste visa det. Och filmen visar dig hur.
Show, don't tell.
Knep 3: Gör det BÄTTRE än på film
Film i all ära, men det finns en anledning till att boken ofta är bättre än filmen.
I en bok är det mycket enklare att gestalta tankar, känslor och sinnen.
Utnyttja det för att göra din bok bättre än filmen.
Exempel berättande: Det doftade gott.
Exempel gestaltande: Hon sniffade i luften och ett leende spred sig över läpparna. Mm, mammas köttbullar, tänkte hon och blev alldeles varm inombords.
Fundera på om du får med alla sinnen i din bok? Normalt är vi duktiga på att gestalta det vi ser och hör. Glöm inte bort att även gestalta hur det luktar, smakar eller känns.
Knep 4: Gestalta på flera plan
Har du märkt en sak?
Gestaltning kan användas i alla situationer.
- Du kan gestalta genom vad dina karaktärer säger, t.ex. "Brr, det måste vara arton minus."
- Du kan gestalta genom vad dina karaktärer gör, t.ex. han slog armarna om sig och huttrade.
- Du kan gestalta övriga sinnen som lukt, smak, känsel, t.ex. det stack i fingrarna.
- Du kan gestalta genom dina karaktärers uttryck och kroppspråk , t.ex. tänderna skallrade.
- Du kan gestalta genom tankar och känslor, t.ex. det kändes som om snorren frös fast i byxorna.
- Du kan gestalta genom miljön. Den är lite speciell, så den återkommer jag till i mitt blogginlägg Miljöbeskrivningar som funkar.
Om du fått rådet att gestalta mer fast du tycker att det är precis vad du gjort, då har du troligen inte gestaltat på flera plan. Fundera på om du missat att gestalta någonstans. Kanske din dialog är bra gestaltad men dina karaktärers agerande är beskrivande, eller tvärt om? Kanske du glömmer ta med sinnena eller miljön när du gestaltar?
Det är också viktigt att din gestaltning hänger ihop. Om din karaktär är nedstämd kan du inte spela glad musik i bakgrunden, tankarna kan inte gå till helgens party, karaktären kan inte svänga med armarna när hen går eller tjoa ett glatt hej till alla hen möter. Om din karaktär är nedstämd, visa det på flera olika plan.
Varför ska jag gestalta?
För 100 år sedan var det inget konstigt att en författare berättade sin historia. Men idag tjatar alla om gestaltning.
Varför?
- Att läsa en bok som är berättad/beskriven är som att läsa ett tidningsreferat. Läsaren står utanför berättelsen och är inte delaktig.
- Att läsa en bok som är gestaltad är som att kliva in i berättelsen och bli en del av den. Läsaren får dra sina egna slutsatser och själv bestämma över sina känslor. En gestaltad text skriver inte läsaren på näsan och har lättare att beröra.
Idag ges det ut betydligt fler böcker än förr. Läsarna kan välja och vraka. Och då visar det sig att merparten av läsarna vill vara delaktiga i berättelsen, inte få den refererad.
Dessutom är det enklare att komma nära karaktärerna om man gestaltar och inte berättar. Jag har frågat en massa läsare vad som gör en bok bra och de flesta svarar att de måste känna något för de centrala karaktärerna. Läs mer om det i mitt blogginlägg Karaktärer som stannar i läsarnas sinnen.
Därför är det viktigt att lyckas med gestaltningen.
Jämför följande två texter:
Exempel 1 - berättande/beskrivande
Till höger låg en man som såg ut som ett levande skelett.
Exempel 2 - gestaltande
Mannen stönade när hon tog tag i honom och hon flyttade handen mot hans bak. Men istället för en rund bakdel var det som ett hål in i kroppen och hon kände konturen av hans bäckenben mot sina fingrar. Hon slöt ögonen, blev stående i vad som kändes som en evighet, innan hon klarade av att fortsätta.
I exempel 2 får du inte bara veta något om mannen utan även om personen som boken handlar om. Som läsare får du dra dina egna slutsatser om hur mannen ser ut och vem kvinnan är. Nu är det här en kort text, men kanske du redan nu känner något i magen när du läser?
Måste jag gestalta allt?
Nej, det måste du inte ;)
Det kan faktiskt bli för mycket av det goda.
Övergestalta inte genom att överrösa dina läsare med långa haranger av hur karaktärerna agerar, deras kroppspråk, ansiktsuttryck, sinnen, tankar och dialog. Det räcker ofta med rätt lite för att få fram det du vill ha sagt. Lita på dina läsare - de förstår ofta mer än du tror.
I slutändan är det ditt val som författare att välja hur du vill göra. Är du osäker på vad som är lagom råder jag dig att läsa en massa böcker och fundera på hur mycket som är gestaltat. Hitta den nivå på gestaltning som du själv tycker om.
För att se exempel på olika nivåer på gestaltning läs mitt blogginlägg Varför ska man gestalta? och den diskussion som följde om vilken nivå av gestaltning som är lagom.
I nästa blogginlägg Pias skrivtips: Lyckas ännu bättre med din gestaltning går jag djupare in på gestaltningen, med ännu fler knep samt exempel på vad jag tycker är riktigt bra gestaltning.
Lycka till nu med din gestaltning.
Kram Pia
Kommentera gärna:
-
Aki •
3 april 2024 13:49:05
Jättebra sida, förutom det jag kommenterade, glömde jag ju också att skriva, Tack!
-
Aki •
3 april 2024 13:45:06
Jag glömde skriva tidigare att de äldre författare jag läst som jag gillar som Sandemose, Strindberg, Gide, Flaubert ja många av klassikerna och mer nutida som bara för att nämna några, Roth förstås, E. Jong och många Östergren gestaltar ju också samtidigt som de berättar. På kreativt skrivande kurser säger många: använd inte pluskvamperfekt, ”hade”, men majoriteten av de författare som är publicerade på de större förlagen följer inte den typen av regler. Jag testade att gå in i en bokhandel och öppnade ett några framgångsrika svenska författares senaste böcker och ordet ”hade” förekom frekvent i alla. Det är ju inte så att allt berättas i förfluten form utan det är alltid en blandning av dessa former. Så att slaviskt följa den typen av regler att man inte får använda si eller så kan ju bli lite fyrkantigt. För övrigt ta bort kommentarerna här av Karrie Bergman och Nana - det är reklaminslag av ngt slag och har inget med din sida att göra;)
-
Karrie Bergman •
28 mars 2024 08:57:24
Jag visste aldrig att jag kunde få tillbaka min fästman tills jag kontaktade Dr Isikolo som hjälpte mig. Jag hade ett fruktansvärt missförstånd med min man och vi gick olika vägar. Jag var nedstämd känslomässigt och visste inte vad jag skulle göra för att hjälpa situationen. Så jag fick veta om Dr Isikolo. Jag kontaktade honom och fick honom att hjälpa till med mina problem. Han berättade för mig allt jag behövde veta och förstod och jag följde procedurerna och han fixade så småningom problemet åt mig och nu är jag och min fästman tillsammans igen och jag vet att vi snart kommer att gifta oss. Det hade inte varit möjligt om Dr Isikolo inte hjälpte mig som utlovat. Resultatet av hans arbete visar sig säkert efter 48 timmar och det är 100% garanterat. Det är synligt för mig att se effekten av resultatet av allt han gjorde för mig och verkligen kärleken och tillgivenheten mellan mig och min fästman är helt återställd och det gläder mitt hjärta att jag inte förlorade honom till någon där ute. Han kan lika gärna hjälpa dig om du vänder dig till honom nu. Sms:a honom på WhatsApp honom på +2348133261196 eller maila honom via: isikolosolutionhome@gmail.com
-
Oscar Johansson (kurre)
•
4 april 2023 08:32:08
Hej, ser att ingen av er har lagt till min snap?? Vaför
-
Aki •
22 februari 2023 03:43:30
p.s det skulle stå: men går man en skrivarkurs och visar upp något så skriver läraren samma sak till ALLA oavsett vad för text och innehåll det har. Det är som om läraren har en kommentarsfält, när han/hon inte orkar läsa så noga utan lämnar bara den mallen där det förstås står att man ska gestalta mer, berätta mindre. Jag håller med samtidigt som det blir lite mallartat och enkelspårigt. Som om man vill stöpa alla i samma form. Själva poängen borde ju vara att hitta sin egen speciella röst. Sitt sätt att skriva.
-
Aki •
22 februari 2023 03:38:22
Men vad är det för fel på att berätta? Ska det vara trender som styr hur vi skriver. Man kanske också ska tänka på vilka författare man verkligen älskar och varför, hur man själv vill skriva och vad som sagt som man tyckte så mycket om i de romaner som man tagit sig in. Jag gillar mycket äldre litteratur, alltså 1900-tal kanske inte äldre, jo Strindberg förstås och det är ju mycket berättande i dem. Berättandet i sig är ju det som en berättelse och historia går ut på, att just berätta. Man kan ju varva sina meningar men gå man en skrivkunskaper och visar upp något så skriver läraren samma sak till ALLA oavsett vad det skrivit, gestalta mer , berätta inte. Så nu ska alla skriva gestaltande samtidigt att själva poängen ju är att hitta sin egen speciella röst. Hur går det ihop
-
Alfred Matti (The Maestro) •
26 januari 2023 12:27:09
Mycket härliga råd :) Kanske kommer jag använda dem i min bok om mina kära vän och förebild Kurre!
-
Oscar Johansson (Kurre) •
26 januari 2023 12:26:49
Hej igen, glömde berätta för dig Pia och alla andra här att min snap är oscarjohan07 för de som är intresserade puss
-
Oscar Johansson (kurre) •
26 januari 2023 12:25:36
Kurre var här!!!
-
nibbaballs1232233i
•
26 augusti 2022 10:26:21
frcf4ew neger
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jättebra sida, förutom det jag kommenterade, glömde jag ju också att skriva, Tac”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag glömde skriva tidigare att de äldre författare jag läst som jag gillar som S..”
-
Ingela Kamal Kärrman » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så hjärtligt för vägledning Nu är det min första mening i min ev första ..”
-
Karrie Bergman » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag visste aldrig att jag kunde få tillbaka min fästman tills jag kontaktade Dr ..”
-
Anne-Lee Bergström » Pias skrivtips: Bygg din egen Word-mall: ”Hej Pia. Jag har en bok i Word. Allt behöver filas till och då är det allt. I sj..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie sören bondesson specifik påsk författarförbundet pr romangestalter webbkurs ramhandling niklas modig berättelser öppningsscen ekosystem vi for upp till mor forum förlag sociala media covid upplösning elisabeth hoyt livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå sandemo pitch ansatsen james v smith jr tryckt bok distribution bob dylan författarkliniken susan wiggs litterära agenter lyrik word-mallar prissättning books & dreams språk lyckostunder god jul skriva anders nyman högläsning metaforer susanne collins marie-louise fritzén noveller snackis adjektiv arv jan arnald the definite guide to screen writing överraska dina läsare höstsol word förlagsekonomi nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning tone rabén & sjögren pod grejen med verb test den inre resan antagen konkurs författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok så överlever du en refusering coach komedi jenny dahlberg syfte kurs tillbaka till bromma planteringar the twilight saga save the cat! filmtips begränsat perspektiv lix sara dalengren anders blomström story structure architect tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff marknadsföring chic lit vändpunkt skrivfest katarina bivald inramning dagen f indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper e-bok rollup svenska akademien youtube oanständiga berättelser jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna försaka lucy dillon akter revolt mitt i nacka leona gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff att skriva under hot head hopping egenutgivning mia bergenheim dunbars tal analys tankevurpa lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet bokbeat helen ekeroth vi och dem flicka försvunnen spex rättigheter steven pinker brainstorming tajming gömd blake snyder relationsroman filmrecension midsommar uc hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto magkänsla actionscener kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden inledning skröna din hjärna sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig referera olga rönnberg show don't tell månpocket romantik extrovert socialt umgänge kuliss anna jansson populärlitteratur histrisk kärleksroman leona tärningen är kastad dikter bygg din egen word-mall miljöbeskrivning karaktärsdrag into the wood livet leker fatta eld håll rollen stella cameron scener enkelt lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund arne dahl ämne ll-förlaget lust & löften hype flickvänskontraktet sickla åsa böker syd field sagan om isfolket mariette linden perspektivbyte bokens intrig beskrivande skrivartips bones dave eggers dagny carlsson k.m. weiland storytel författarutbildning svåra ord national treasure sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund koncept de rotlösa larry brooks lättläst deckare ewa åkerlind ljudbok valet strukturmodell fängsla dina läsare finlitteratur mathew l jockers the bestseller experiment john yorke känslor vuxenlitteratur lektörsutlåtande mega-bestseller synopsis skriv dialog idé parallellhandling releasefest vågspel twist ordberoende förlag margit sandemo planerat skrivande författarröst miljö hitta början character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal facebook intervju ping pong-metoden premiss allvetande perspektiv bäraren release djävulsverk svenska skrivbloggpriset den antagonistiska kraften strukturera din roman följebrev röst ylva lee lindell steven james mörkersdottir roller yttre resa ungdomsbok skräck testläsare lind & co dramaturgi harlequins författartävling 2015 blogg faktaböcker gestaltande simona ahrnstedt konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil vanföreställning inre resa 17-stegsmodell takt pacing catrine tollström tävling hungerspelen facklitteratur konflikter förlag början kata skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst recension erotik författare lean lektör handling falskspel vägen framåt fantasy roman ann ljungberg historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling harlequin författartävling skrivtips historisk kärleksroman kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers harlequin pias strukturmodell dubbelspel bokrelease mål bestseller covid-19 romanstruktur tema karaktärer corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 pinch point bokens handling the bestseller code bihandling gestalta skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör plot point jodie archer film skriva böcker mariette lindstein harpercollins korrekturgranskare katametoden feel good skrivarhandbok genre hinder konfliktupptrappning harpercollins författartävling tempo barnbok bli utgiven filmmanus bokmanus miljöer eurovision song contest målgrupp romantisk komedi osynlig berättarröst författarskap tillbakablick skrivprocess längd avatar novell research agenter vardagligt språk stieg larsson nobelpriset i litteratur klimax divergent frida skybäck huvudhandling lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi screen writing dialog skriva filmmanus hunger games whip media organic writer harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute elisabeth akteus rex 4-aktsmodell svenska skrivpoddpriset långtidssjuk veronica roth story engineering hjärnan spänning bokens tema skriva facklitteratur sekten på dimön topic eldbunden överenskommelser miljöbeskrivningar agenturer akademiskt språk outliner antagonist birgitta bergin stand up comedy öka drivet i din berättelse skrivblogg förväntningar berättare skiftande perspektiv alla bolag allvetande berättare revy spökskrivare forskning libsyn theory if mind vingar av rök ton vilken typ är du? tillbaka till henne motsättningar michael gazzania hoi förlag traditionellt förlag style den normala världen ljudboksgalan i havet finns så många fiskar korrekturfel george rr martin vinst bokens koncept word-mall loppet biintrig nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag bokus dokument annika estassy trigger mitt i titel skriv2016 faktabok kostnader böcker kontrakt med läsaren raeanne thayne malva b. innehåll oraganiskt skrivande tryck bokformat the writers little helper aristoteles bibliografi the charm school petra mede litet förlag franskt band högtider permakultur manuspitch flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter höst siri arvidsson scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare pär åhlström vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia ymén fånga läsaren miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst redigering podcaster högskoleprovet harper collins den inre positiva resan blir det någonsin för sent? tvister medveten författare adjektivsjuka tonalitet lögn julia london udda tempus elementary stockholm beskriva voice plot goal lars wilderäng som eld the screen writer's workbook fackböcker känn dina karaktärer anna keiler buzz kapitel niklas engdahl buskap sex liknelser story trumps structure förlagssytem rutin skräcknoveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt #skriv2016 omslag mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy stilistiska särdrag eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform passiva meningar sexchock måns zelmerlöw kristina svensson pocket öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare frans jeppsson wall anders hansen mittpunkt vinter kroppsspråk manus skrivglädje twitter lb förlag fällor jul klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag intrig synlig berättarröst antologi debutera fokus spegelneuroner hybridförlag allvetande pia stockholms körförbund huvudperson nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget pseudonymer game of thrones skatt adlibris skapa en mall frida arwen roslund in media res rytm danny alegi personlighet fal bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär sättning städning introvert minnen av dig kriminalroman understanding show don't tell harry potter catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning debutroman johan arvidsson expert föreläsning justin timerlake författarkväll 100 första orden slut vår pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt eldskytten eva ludvigsen flesch-kincaid klimatet erotisk roman save the cat twlightsagan itunes klarar du de svåra orden skrivarkurs