Pias skrivtips: Tre saker som måste vara uppfyllda för att din bok ska bli en mega-bestseller
Att forska om vad som gör en bok till en mega-bestseller är extremt spännande.
Med mega-bestsellser menar jag en bok som sålt i mångmiljonupplagor över världen, där boken toppat bäst-säljarlistorna i inte bara ett land utan i många länder och som utmynnat i filmer, fan-clubbar och kanske till och med prylar. Det är böcker som gör avtryck i samhället.
Här hittar vi böcker som Harry Potter, Twilight, Fifty shades of Grey, Da Vinci-koden, Hungerspelen och många fler.
Jag har hittills identifierat tre saker som måste vara uppfyllda för att en bok ska bli en mega-bestseller:
- Hur boken är skriven
- Hur boken presenteras
- Hur boken mottas
Hur boken är skriven
Ja, bestsellers har något gemensamt - de är alla skrivna på ett sätt att de lockar mängder av läsare.
Jag har tidigare skrivit om detta i mitt blogginlägg Så skriver du en bestseller som bygger på vad Archer och Jockers fann i sin stora vetenskapliga studie om bästsäljande böcker.
Det finns flera sådana studier och jag gör just nu en egen studie av vad bästsäljande böcker har gemensamt som är tänkt att utmynna i en skrivarhandbok full med praktiska skrivtips om hur du skriver en bestseller.
För att lyckas skriva en mega-bestseller måste du kunna skrivarhanterket och veta hur du skriver en bok som får miljontals läsare att ligga vakna om nätterna. Det är grundläggande. Om din bok inte uppfyller detta kriterium kommer den aldrig att bli en mega-bestseller.
Hur boken presenteras
Tyvärr är det inte så enkelt att om du knäcker koden för hur man skriver en bestseller så säljer boken sig själv. Det finns många riktigt bra böcker som aldrig hamnar på bästsäljarlistorna.
Som med alla säljframgångar krävs att försäljningen når en kritisk minsta massa innan den blir ett självspelande piano. Boken måste presenteras för en stor mängd läsare innan den blir viral. Det krävs alltså en hel del marknadsföring och PR för att boken ska bli känd för en stor grupp människor.
Det visar sig att alla mega-bestsellers vid en eller annan tidpunkt blir upplockade av något av de riktigt stora internationella förlagen som har musklerna att inte bara ge ut böcker utan även film, dataspel och andra medier. Därtill krävs det att dessa förlag väljer att satsa på boken brett och stort. Det är detta som kallas för hype.
Det är inget som hindrar att du som författare börjar i liten skala. E.L. James som skrev Fifty Shades of Grey började på en fan fiction-sajt för Twilight, blev egenutgivare och spred sin bok den vägen. Men så småningom plockades hon upp av de stora förlagen och det var då hennes bok blev en internationell mega-bestseller.
Du kan alltså ge ut din bok själv eller på ett mindre förlag och kämpa hårt för att den ska sälja, men vill du att den ska bli en mega-bestseller måste du förr eller senare skaffa dig en agentur och en förlagsjätte som slåss för boken åt dig. Och ja - det krävs att de slåss för marknaden där ute är tuff.
Se till att DU tror på din bok och att du får med dig andra som också tror på din bok.
Hur boken mottas
I slutändan spelar ingen av dessa saker någon roll om boken inte mottas väl av läsarna. Trots all reklam i världen kan boken floppa. Ja, det har hänt. För att boken ska bli en mega-bestseller måste en bli en snackis. Det är detta som kallas för buzz.
Men vad är det då som gör att boken blir ett samtalsämne på allas läppar?
Ja, även om vissa saker är gemensamma för alla bestsellers och går att förutspå, finns det en svårbestämd parameter som kräver lite tur för att pricka in och det är tajmingen:
- Antingen har boken något nytt och fräscht som lockar en stor mängd människor runt om i världen. Vad detta är beror naturligtvis på den tid vi lever i. Något som var fräscht för 50 år sedan är det knappast idag. Den värld Tolkien byggde upp på 1930-talet har inspirerat så många författare sedan dess att en kopia av denna värld knappast anses fräsch i dagsläget. Men så kom J.K. Rowlings med sin Harry Potter och presenterade en ny magisk värld som kändes cool och nytänkande med sina trapport som flyttar sig, quidditch-matcher och en hemliga tågperronger. Och om vi anser att Dracula är gammal och mossig så lyckades Stephanie Meyer med konststycket att göra vampyrer sexiga och moderna i sin bok Twilight.
- Eller så hakar boken på en redan pågående trend som när E.L. James skrev en fan fiction till Twilight eller när Veronica Roths bok Divergent spreds bland fansen till Suzanne Collins bok Hungerspelen med orden: Om du gillade Hungerspelen kommer du älska Divergent.
Exakt vad som kommer slå är svårt att förutspå, men alla mega-bestsellers blir stora snackisar. För det räcker inte med mördande reklam om din bok ska sälja i riktigt stora upplagor - läsarna måste ta den till sina hjärtan och berätta om den för sina vänner. Det har nämligen visat sig att inget säljer en bok så bra som att man blivit tipsad om den av en vän.
Ja, det var de tre faktorerna som krävs för att din bok ska bli en mega-bestseller. Den första kan du påverka genom att lära dig hantverket och göra ditt bästa för att skriva en riktigt bra bok. Den andra faktorn kräver att du får andra att tro på din bok och kämpa för den tillsammans med dig. Den tredje faktorn - tajmingen - är svår att pricka in. Mitt råd är att inte fundera så mycket på vad som är inne för närvarande utan bara skriva på.
Lycka till.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
shemal Samuelson » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Mycket bra info och råd om hur ett bra följebrev kan skrivas. Tusen tack.”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jättebra sida, förutom det jag kommenterade, glömde jag ju också att skriva, Tac”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag glömde skriva tidigare att de äldre författare jag läst som jag gillar som S..”
-
Ingela Kamal Kärrman » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så hjärtligt för vägledning Nu är det min första mening i min ev första ..”
-
Karrie Bergman » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag visste aldrig att jag kunde få tillbaka min fästman tills jag kontaktade Dr ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
robin dunbar filmanalys nordland huvudperson stockholms körförbund pia allvetande hybridförlag nacka pod grejen med verb test den inre resan antagen konkurs neurologi gimmick titanic theres wittgren sara lövenstam radio p1 objektivt perspektiv kreditupplysning catoblepas förlag tillbaka till bromma planteringar the twilight saga save the cat! filmtips begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs story structure architect tvist ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff lb förlag twitter vändpunkt skrivfest katarina bivald inramning dagen f anders hansen förbeställ stand up fifty shades of gray sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper pocket kristina svensson stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi mallar e-bok rollup #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem lucy dillon story trumps structure liknelser sex buskap niklas engdahl kapitel buzz anna keiler fackböcker the screen writer's workbook som eld lars wilderäng plot goal voice beskriva känn dina karaktärer elementary tempus udda julia london lögn tonalitet adjektivsjuka stockholm tvister blir det någonsin för sent? den inre positiva resan helen ekeroth steven pinker brainstorming tajming gömd blake snyder relationsroman filmrecension midsommar uc harper collins skrivkurs pablo roberto magkänsla actionscener kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen detta är lean scandalous desires siri arvidsson höst 100 ord mina böcker komik susanne ahlenius flickan med silverhåret manuspitch permakultur högtider filmrättigheter petra mede the charm school bibliografi aristoteles the writers little helper franskt band litet förlag oraganiskt skrivande innehåll malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker kuliss anna jansson into the wood livet leker fatta eld håll rollen stella cameron scener enkelt miljöbeskrivning karaktärsdrag arne dahl ämne ll-förlaget lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag george rr martin korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag vinst michael gazzania motsättningar tillbaka till henne vilken typ är du? ton hoi förlag theory if mind libsyn forskning spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning kuleshov-effekten love actually studie sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky webbkurs ramhandling niklas modig berättelser öppningsscen ekosystem vi for upp till mor pr romangestalter justin timerlake föreläsning expert johan arvidsson debutroman 100 första orden författarkväll lynda woodruff dödlig åtrå sandemo pitch ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander harry potter understanding show don't tell kriminalroman minnen av dig introvert städning gestaltande miljöbeskrivning catharina ingelman-sundberg språk lyckostunder god jul skriva prissättning books & dreams danny alegi rytm in media res frida arwen roslund skapa en mall adlibris personlighet jan arnald the definite guide to screen writing överraska dina läsare höstsol word förlagsekonomi skatt skriva facklitteratur bokens tema spänning hjärnan story engineering veronica roth twist ordberoende förlag vågspel elisabeth akteus rex allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 hitta början hunger games character arc skriva filmmanus dialog screen writing novellantologi boktugg lyckas med din gestaltning huvudhandling release frida skybäck svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson vardagligt språk agenter research novell avatar längd skrivprocess tillbakablick författarskap osynlig berättarröst romantisk komedi målgrupp skiftande perspektiv berättare förväntningar skrivblogg öka drivet i din berättelse valet strukturmodell antagonist outliner akademiskt språk agenturer john yorke känslor vuxenlitteratur topic sekten på dimön filmmanus simona ahrnstedt bli utgiven tempo harpercollins författartävling konfliktupptrappning hinder genre skrivarhandbok pacing katametoden korrekturgranskare harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi harlequins författartävling 2015 miljöer faktaböcker skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst recension film jodie archer plot point författare lean lektör handling bihandling corona karaktärer tema romanstruktur covid-19 historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling pias strukturmodell harlequin skrivtips kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers historisk kärleksroman harlequin författartävling dubbelspel bokrelease mål bestseller vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt falskspel erotik pinch point bokens handling the bestseller code kata början förlag gestalta skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör bokmanus blogg eurovision song contest konflikter facklitteratur hungerspelen tävling catrine tollström feel good takt 17-stegsmodell inre resa vanföreställning stil peter barlach konsten att flirta som en gudinna barnbok gestaltande mega-bestseller lektörsutlåtande miljöbeskrivningar eldbunden överenskommelser the bestseller experiment mathew l jockers finlitteratur fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin stand up comedy ewa åkerlind deckare lättläst larry brooks de rotlösa lind & co testläsare skräck ungdomsbok yttre resa roller mörkersdottir steven james ylva lee lindell röst följebrev strukturera din roman den antagonistiska kraften djävulsverk klimax divergent bäraren allvetande perspektiv premiss ping pong-metoden intervju facebook förlagsavtal svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset whip media miljö organic writer författarröst planerat skrivande margit sandemo 4-aktsmodell svenska skrivpoddpriset långtidssjuk releasefest parallellhandling idé skriv dialog synopsis arv adjektiv bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget pseudonymer game of thrones anders nyman snackis noveller marie-louise fritzén susanne collins metaforer högläsning sättning fal bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär distribution tryckt bok word-mallar lyrik litterära agenter susan wiggs författarkliniken bob dylan hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet sociala media forum förlag förstärka livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt upplösning covid eldskytten slut vår pensionatet vid världens ände skrivmingel förläggare matthew l jocker så skapar du en bra tvist victoria lynn schmidt skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid klimatet erotisk roman save the cat twlightsagan itunes klarar du de svåra orden vingar av rök koncept på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation national treasure svåra ord skrivartips storytel k.m. weiland dagny carlsson dave eggers bones sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket syd field åsa böker bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet biintrig nattlöpare bonnier carlsen kostnader bokus dokument annika estassy trigger mitt i titel skriv2016 faktabok tryck bokformat bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman populärlitteratur olga rönnberg referera socialt umgänge extrovert romantik månpocket show don't tell din hjärna allt jag fått lära mig den viktiga ansatsen ett oemotståndligt förslag gestaltningsbibeln berättad prosa the girl on the train sarah dawn finer instagram skröna inledning skrivarpodden refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller hierarkier hemsida skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare pär åhlström vilseledning peter magnusson sofia ymén fånga läsaren miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst redigering podcaster högskoleprovet medveten författare rättigheter spex flicka försvunnen vi och dem mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia tankevurpa analys dunbars tal skatteregler egenutgivning head hopping att skriva under hot författarträff skriv klart symbolik sagan om is och eld tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund ljusets väktare drivkrafter konsten att vara caroline roald dahl manustävling omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona mitt i nacka revolt akter eleine eksvärd refererande miljöbeskrivning försaka kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform passiva meningar sexchock måns zelmerlöw chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare frans jeppsson wall anders blomström mittpunkt vinter kroppsspråk manus skrivglädje richard dawkins säljkurs fällor jul klimatriksdag tempväxling läsupplevelse lisa cron kursportal författarkurs syfte jenny dahlberg komedi coach så överlever du en refusering redigera bok stitcher högskoleprovets orddel rabén & sjögren intrig synlig berättarröst antologi debutera fokus spegelneuroner viberg förlag tone sanning hjärtats dårskap hjärtan av jazz logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel?