Pias skrivtips: Får man skriva hur som helst?
Karin Smirnoff bryter nämligen mot många av de skrivregler som annars är vedertagna bland författare; som att man använder talstreck eller citattecken vid dialog och skriver egennamn med stor bokstav. Det kan tyckas självklart för de flesta, men Karin struntade i dessa skrivregler.
Ett annat vanligt skrivråd är att man bör vara försiktig med dialekt eftersom läsarna annars har svårt att hänga med. Hela Karins bok är skriven med en tydlig norrländsk dialekt. Karin själv är från Piteå, någon i gruppen tyckte sig känna igen Tornedalsbruket att sätta samman för- och efternamn i ett enda långt ord. Jag som är från Stockholm hängde inte riktigt med, vilket visar att risken att bli missförstådd finns.
Så frågan är: Får man göra såhär som författare? Är det tillåtet att skriva hur som helst och strunta helt i grammatik, skiljetecken, stor och liten bokstav och allt det där andra som lärs ut på skolor och författarkurser?
Ja, allt är faktiskt tillåtet!
Här följer ett litet textutdrag ur boken så kan du själv avgöra vad du tycker om berättarstilen.
Ni som följt min blogg och podd blir kanske förvånade när jag påstår att du som författare får göra hur du vill, för jag ger ju mängder av skrivråd. Hur går det ihop?
Vad jag gör i mina skrivtips är att ge dig som författare en gedigen verktygslåda full med allehanda smarta verktyg som underlättar ditt skrivande och som du kan använda dig av för att mejsla fram en riktigt bra berättelse. Men när du kan den där verktygslådan, då är tanken att du ska använda den för att skapa storverk.
Ta exemplet med byggnadsverk och arkitekter.
Vissa arkitekter ritar bostäder som attraherar många. Det är bostäder med praktisk planlösning, tilltalande materialval och stora, härliga fönster som släpper in mycket ljus. Som byggnadsingenjör och delvis utbildad arkitekt, med stort intresse för just bostäder, kan jag tycka att allihop ser likadana ut - men ärligt talat älskar jag en välplanerad bostad som fyller sin funktion. De kanske massproduceras, men de funkar och är omtyckta av väldigt många. Det finns något ödmjukt över en arkitekt som ser kundens behov och tillfredsställer den.
Mitt eget hus ser inte riktigt ut så. Jag vill personligen inte bo i ett massproducerat hus som ser likadant ut som alla andras. Jag har därför ritat och byggt mitt eget hus, som är anpassat för mig och min familj och som utgår från våra behov.
Planlösningen liknar ingen annan för det var så strikta byggrelger att jag fick rita huset i fyra halvplan och vinna en bygglovstvist hela vägen upp i Kammarrätten för att få bygga huset. Golvet består av natursten och en ek som tidigare stod på tomten. Eftersom jag har läst många år för en av världens främsta feng shui-mästare och tycker miljö- och klimatfrågan är viktig har jag utgått från feng shui och bau biologie när jag planerade och byggde huset. Jag har insprirerats av arkitekten Sarah Suzankas koncept not so big house, från golfrestaurangen i Ekerum på Öland, från ett fantastiskt hus i Lichtenstein och mycket annat. Det här huset växte inte fram över en natt - det ligger många års tankar bakom.
Ja, nu måste jag ju visa en bild från mitt hus, så jag väljer detta foto som jag tog inför förra årets midsommarafton, då jag kvällen innan dukade långbordet inne i köket för att rymma alla gästerna och ställde fram den nyinköpta vinboxen på köksbänken.
Det finns ingen matsal i mitt hus - det finns bara ett stort kök där vi äter både till vardags och fest. Jag ville inte ha två matplatser, jag ville ha ett som kunde användas till allt. Istället har jag ett jättestort bibliotek och arbetsrum för det passade våra syften bättre. Det finns ingen groventré i vårt hus, för jag vill att alla ska använda huvudantrén så man alltid välkomnas in i hemmet. Däremot ligger tvättstugan nära huvudentrén ifall man behöver tvätta av skorna. Toaletten ligger däremot inte vid entrén för att undvika att sand och jord från hallen dras in i retsen av huset varje gång någon går på toan. Vardagsrummet har inga stora fönster med tjusig utsikt som släpper in mängder med ljus - tvärt om har vardagsrummet inga fönster alls, det ligger under jord. Det gör att vi kan sitta och titta på en film mitt i ljusa sommaren om vi vill. Vi har aldrig saknat fönster i vardagsrummet. Och vi har som sagt fyra halvplan med åtta trappsteg mellan varje plan så att huset klättrar uppför terrängen.
Man kan säga att jag tänkt utanför boxen, det är inget dussinhus jag ritat - det är faktiskt unikt. Det passar inte alla, men det passar mig och min familj och det är huvudsaken.
Sedan finns det arkitekter som verkligen spränger boxen, som bygger hus så udda eller konstiga att de flesta rynkar på näsan. Och så finns det en och annan enstaka arktiekt som får mega-uppdrag som att rita Globen. Vi förfasar oss och imponeras över dessa hus, vi har åsikter och tankar, vi tycker och tänker. Dessa hus skapar känslor av alla de slag.
Jag tycker det är fantastiskt med variation. Det är trist om alla hus är exakt likadana. Jag kan älska det udda precis lika mycket som jag älskar det traditionella och praktiska. Men jag kanske inte själv skulle vilja bo så.
Samma sak är det med böcker.
Vissa tilltalar många ...
Vissa böcker tilltalar många. Det kan vara en deckare eller en romance skriven enligt standardkoncept där språket är lätt och ledigt och vi vet att det slutar med att skurken åker dit och kärleksparet får varandra.
Dessa böcker är som den där drömbostaden många trånar efter - den där med bra planlösning, tilltalande materialval och stora fönster som släpper in mycket ljus. De fyller en funktion och de älskas av många. Böckerna efterlämnar kanske inte så stora spår, de blir en i mängden av alla böcker som folk läser och man minns kanske boken som trevlig underhållning, men inte mycket mer.
Vill du skriva en sådan bok så lär du dig verktygslådan och sedan håller du dig till standardmönstren. Det är som att laga mat efter en kokbok. Det blir välbalanserade smaker och du vet vad du får. Det funkar gång, på gång men leder sällan till några nya culinariska upplevelser.
Vissa tilltalar få ...
Vissa böcker tilltalar få. Det är litterära verk som bryter mot normen och inte håller sig inom ramarna. Men när det väl funkar kan de ge den där extra stimulansen du inte får om författaren följt standardkonceptet. Eller så fattar du som läsare ingenting alls.
Det är den där boken du förundras och förfasas över och som du minns så väl att du 30 år senare kan säga namnet på boken och författaren, trots att du aldrig gillade den.
Utan dem hade bokskörden varit hemskt likriktad och trist. Karin Smirnoffs bok är en sådan. Den tilltalar inte alla, men den ger många känslor.
Lär dig verktygslådan om du vill experimentera
Karin Smirnoff är utbildad journalist och vet hur man skriver skiljetecken och stor bokstav. Den första boken i serien skrev Karin på Lunds Författarskola, så den var väl genomarbetad och många hade läst och gett sin åsikt. Den gavs ut på Polaris, som är ett traditionellt förlag som står för hela kostnaden att trycka och ge ut boken. De hade aldrig gett ut den om de inte trodde boken skulle sälja. Och Karin nominerades till Augustpriset för sin första bok i serien, vilket betyder att boken uppmärksammades.
Jag är övertygad om att Karin kunde verktygslådan innan hon skrev den här boken. Det finns nog en tanke bakom hennes val av berättargrepp. Det är ett medvetet val som Karin har gjort för att uppnå en viss känsla. Hade hon inte haft en bakgrund som journalist, hade hon inte gått den där skrivutbildningen i Lund - då är det inte säkert att boken hade blivit lika bra.
Dussinböckerna nomineras sällan till litterära priser, precis lika lite som standardhus nomineras till olika arkitekttävlingar. Det gör inte standardhusen sämre eller bättre. Det visar bara att det udda också har ett värde.
Det är okej att skriva annorlunda, att bryta normer och skita i regler när du skriver. Men mitt råd om du vill skriva en sådan bok är att du lär dig verktygslådan. Det är först när du vet normen som du medvetet kan bryta mot den.
Lycka till med ditt bokprojekt.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
lars ahlin » Pias skrivtips: Bygg din egen Word-mall: ”Tacksam med hjölp att ta bort skrivskyddet i Word. Har försökt utan att lyckas. ..”
-
shemal Samuelson » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Mycket bra info och råd om hur ett bra följebrev kan skrivas. Tusen tack.”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jättebra sida, förutom det jag kommenterade, glömde jag ju också att skriva, Tac”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag glömde skriva tidigare att de äldre författare jag läst som jag gillar som S..”
-
Ingela Kamal Kärrman » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så hjärtligt för vägledning Nu är det min första mening i min ev första ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning tone viberg förlag robin dunbar filmanalys grejen med verb test den inre resan antagen konkurs spegelneuroner titanic theres wittgren sara lövenstam radio p1 objektivt perspektiv kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal manus kroppsspråk vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist erotisk deckare hisspresentation ylva arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit sexchock passiva meningar författarplattform dramatrugi nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up youtube oanständiga berättelser jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd akter revolt mitt i nacka leona gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl skriv klart författarträff att skriva under hot head hopping egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik tankevurpa lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys blir det någonsin för sent? den inre positiva resan helen ekeroth vi och dem tajming gömd blake snyder relationsroman filmrecension midsommar uc harper collins högskoleprovet podcaster pär åhlström historieberättare camilla davidsson sommar skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs slutscen detta är lean scandalous desires siri arvidsson höst 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen the girl on the train berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer show don't tell månpocket romantik extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg innehåll malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker kuliss anna jansson populärlitteratur titel mitt i trigger annika estassy dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 biintrig loppet word-mall bokens koncept lyckas ännu mer med din gestaltning bakgrund arne dahl åsa böker syd field sagan om isfolket mariette linden perspektivbyte bokens intrig beskrivande sickla dave eggers dagny carlsson k.m. weiland storytel skrivartips bones national treasure sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund koncept vingar av rök theory if mind libsyn twlightsagan save the cat erotisk roman klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes matthew l jocker förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist föreläsning expert johan arvidsson debutroman 100 första orden författarkväll justin timerlake dödlig åtrå sandemo pitch ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff författarkliniken susan wiggs litterära agenter lyrik word-mallar tryckt bok distribution bob dylan språk lyckostunder god jul skriva prissättning books & dreams rytm in media res frida arwen roslund skapa en mall adlibris personlighet danny alegi the definite guide to screen writing överraska dina läsare höstsol word förlagsekonomi skatt game of thrones synopsis skriva facklitteratur spänning hjärnan story engineering veronica roth ordberoende förlag vågspel twist elisabeth akteus rex författarröst planerat skrivande miljö hunger games character arc skriva filmmanus screen writing novellantologi boktugg lyckas med din gestaltning facebook huvudhandling release frida skybäck svenska skrivbloggpriset den antagonistiska kraften strukturera din roman vardagligt språk agenter research novell mörkersdottir steven james yttre resa tillbakablick författarskap osynlig berättarröst romantisk komedi målgrupp skiftande perspektiv berättare deckare ewa åkerlind förväntningar birgitta bergin ljudbok antagonist akademiskt språk agenturer outliner överenskommelser eldbunden miljöbeskrivningar topic sekten på dimön filmmanus simona ahrnstedt bli utgiven tempo harpercollins författartävling vanföreställning inre resa genre skrivarhandbok pacing catrine tollström korrekturgranskare harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi eurovision song contest miljöer faktaböcker skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst recension film jodie archer plot point författare lean lektör handling bihandling corona karaktärer tema romanstruktur covid-19 historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling pias strukturmodell harlequin skrivtips kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers historisk kärleksroman harlequin författartävling dubbelspel bokrelease mål bestseller vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt falskspel erotik pinch point bokens handling the bestseller code kata början förlag gestalta skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör bokmanus blogg harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur hungerspelen tävling katametoden feel good takt 17-stegsmodell hinder konfliktupptrappning stil peter barlach konsten att flirta som en gudinna barnbok gestaltande mega-bestseller lektörsutlåtande john yorke vuxenlitteratur känslor finlitteratur the bestseller experiment mathew l jockers fängsla dina läsare stand up comedy strukturmodell valet öka drivet i din berättelse skrivblogg lättläst larry brooks de rotlösa lind & co testläsare skräck ungdomsbok roller skrivprocess längd avatar ylva lee lindell röst följebrev nobelpriset i litteratur stieg larsson djävulsverk klimax divergent bäraren allvetande perspektiv dialog premiss ping pong-metoden intervju förlagsavtal svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset whip media organic writer hitta början harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute margit sandemo långtidssjuk 4-aktsmodell svenska skrivpoddpriset releasefest parallellhandling idé skriv dialog bokens tema jan arnald arv adjektiv bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget pseudonymer högläsning anders nyman snackis noveller marie-louise fritzén susanne collins metaforer sättning fal bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning introvert minnen av dig kriminalroman understanding show don't tell harry potter bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl covid sociala media forum förlag förstärka livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt upplösning webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem öppningsscen berättelser niklas modig ramhandling kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson studie love actually svåra ord författarutbildning alla bolag allvetande berättare revy spökskrivare forskning motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? tillbaka till henne george rr martin vinst traditionellt förlag style den normala världen ljudboksgalan i havet finns så många fiskar korrekturfel nattlöpare bonnier carlsen bonnier förlag flickvänskontraktet hype lust & löften ll-förlaget ämne into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener stella cameron håll rollen fatta eld livet leker oraganiskt skrivande tryck bokformat bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman petra mede litet förlag franskt band the writers little helper aristoteles bibliografi the charm school komik mina böcker filmrättigheter högtider permakultur manuspitch flickan med silverhåret susanne ahlenius igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skröna inledning skrivarpodden refusering mathew l tocker vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp actionscener magkänsla pablo roberto brainstorming steven pinker sofia ymén fånga läsaren miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst redigering tvister medveten författare rättigheter spex flicka försvunnen elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn julia london udda tempus fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice plot goal lars wilderäng som eld the screen writer's workbook story trumps structure anna keiler buzz kapitel niklas engdahl buskap sex liknelser lucy dillon förlagssytem rutin skräcknoveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt svenska akademien rollup e-bok mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy stilistiska särdrag måns zelmerlöw kristina svensson pocket writers little helper ansats fanta sveriges bästa skrivblogg fifty shades of gray frans jeppsson wall anders hansen dagen f inramning katarina bivald skrivfest vändpunkt skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips save the cat! the twilight saga stitcher högskoleprovets orddel författarkurs syfte jenny dahlberg komedi coach så överlever du en refusering redigera bok pod rabén & sjögren intrig synlig berättarröst antologi debutera fokus vad gick fel? nacka hybridförlag allvetande pia stockholms körförbund huvudperson nordland
Personligen håller jag med dig om att det är bra om språket inte ligger i vägen för läsupplevelsen och det gör det i det här fallet när man som läsare har svårt att hänga med för att det saknas kommatering och stora bokstäver.
Konstigt att förlaget inte valde att korrekturgranska manuset innan de gav ut det, för då hade ju detta rättats till.
Kanske det var någon på förlaget som blev förförd av detta nya berättargrepp. Med facit i hand har hon ju röjt stor uppståndelse för sitt sätt att skriva.
Kram Pia
21 april 2020 18:34:17