Pias skrivtips: Tre saker som måste vara uppfyllda för att din bok ska bli en mega-bestseller
Att forska om vad som gör en bok till en mega-bestseller är extremt spännande.
Med mega-bestsellser menar jag en bok som sålt i mångmiljonupplagor över världen, där boken toppat bäst-säljarlistorna i inte bara ett land utan i många länder och som utmynnat i filmer, fan-clubbar och kanske till och med prylar. Det är böcker som gör avtryck i samhället.
Här hittar vi böcker som Harry Potter, Twilight, Fifty shades of Grey, Da Vinci-koden, Hungerspelen och många fler.
Jag har hittills identifierat tre saker som måste vara uppfyllda för att en bok ska bli en mega-bestseller:
- Hur boken är skriven
- Hur boken presenteras
- Hur boken mottas
Hur boken är skriven
Ja, bestsellers har något gemensamt - de är alla skrivna på ett sätt att de lockar mängder av läsare.
Jag har tidigare skrivit om detta i mitt blogginlägg Så skriver du en bestseller som bygger på vad Archer och Jockers fann i sin stora vetenskapliga studie om bästsäljande böcker.
Det finns flera sådana studier och jag gör just nu en egen studie av vad bästsäljande böcker har gemensamt som är tänkt att utmynna i en skrivarhandbok full med praktiska skrivtips om hur du skriver en bestseller.
För att lyckas skriva en mega-bestseller måste du kunna skrivarhanterket och veta hur du skriver en bok som får miljontals läsare att ligga vakna om nätterna. Det är grundläggande. Om din bok inte uppfyller detta kriterium kommer den aldrig att bli en mega-bestseller.
Hur boken presenteras
Tyvärr är det inte så enkelt att om du knäcker koden för hur man skriver en bestseller så säljer boken sig själv. Det finns många riktigt bra böcker som aldrig hamnar på bästsäljarlistorna.
Som med alla säljframgångar krävs att försäljningen når en kritisk minsta massa innan den blir ett självspelande piano. Boken måste presenteras för en stor mängd läsare innan den blir viral. Det krävs alltså en hel del marknadsföring och PR för att boken ska bli känd för en stor grupp människor.
Det visar sig att alla mega-bestsellers vid en eller annan tidpunkt blir upplockade av något av de riktigt stora internationella förlagen som har musklerna att inte bara ge ut böcker utan även film, dataspel och andra medier. Därtill krävs det att dessa förlag väljer att satsa på boken brett och stort. Det är detta som kallas för hype.
Det är inget som hindrar att du som författare börjar i liten skala. E.L. James som skrev Fifty Shades of Grey började på en fan fiction-sajt för Twilight, blev egenutgivare och spred sin bok den vägen. Men så småningom plockades hon upp av de stora förlagen och det var då hennes bok blev en internationell mega-bestseller.
Du kan alltså ge ut din bok själv eller på ett mindre förlag och kämpa hårt för att den ska sälja, men vill du att den ska bli en mega-bestseller måste du förr eller senare skaffa dig en agentur och en förlagsjätte som slåss för boken åt dig. Och ja - det krävs att de slåss för marknaden där ute är tuff.
Se till att DU tror på din bok och att du får med dig andra som också tror på din bok.
Hur boken mottas
I slutändan spelar ingen av dessa saker någon roll om boken inte mottas väl av läsarna. Trots all reklam i världen kan boken floppa. Ja, det har hänt. För att boken ska bli en mega-bestseller måste en bli en snackis. Det är detta som kallas för buzz.
Men vad är det då som gör att boken blir ett samtalsämne på allas läppar?
Ja, även om vissa saker är gemensamma för alla bestsellers och går att förutspå, finns det en svårbestämd parameter som kräver lite tur för att pricka in och det är tajmingen:
- Antingen har boken något nytt och fräscht som lockar en stor mängd människor runt om i världen. Vad detta är beror naturligtvis på den tid vi lever i. Något som var fräscht för 50 år sedan är det knappast idag. Den värld Tolkien byggde upp på 1930-talet har inspirerat så många författare sedan dess att en kopia av denna värld knappast anses fräsch i dagsläget. Men så kom J.K. Rowlings med sin Harry Potter och presenterade en ny magisk värld som kändes cool och nytänkande med sina trapport som flyttar sig, quidditch-matcher och en hemliga tågperronger. Och om vi anser att Dracula är gammal och mossig så lyckades Stephanie Meyer med konststycket att göra vampyrer sexiga och moderna i sin bok Twilight.
- Eller så hakar boken på en redan pågående trend som när E.L. James skrev en fan fiction till Twilight eller när Veronica Roths bok Divergent spreds bland fansen till Suzanne Collins bok Hungerspelen med orden: Om du gillade Hungerspelen kommer du älska Divergent.
Exakt vad som kommer slå är svårt att förutspå, men alla mega-bestsellers blir stora snackisar. För det räcker inte med mördande reklam om din bok ska sälja i riktigt stora upplagor - läsarna måste ta den till sina hjärtan och berätta om den för sina vänner. Det har nämligen visat sig att inget säljer en bok så bra som att man blivit tipsad om den av en vän.
Ja, det var de tre faktorerna som krävs för att din bok ska bli en mega-bestseller. Den första kan du påverka genom att lära dig hantverket och göra ditt bästa för att skriva en riktigt bra bok. Den andra faktorn kräver att du får andra att tro på din bok och kämpa för den tillsammans med dig. Den tredje faktorn - tajmingen - är svår att pricka in. Mitt råd är att inte fundera så mycket på vad som är inne för närvarande utan bara skriva på.
Lycka till.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
lars ahlin » Pias skrivtips: Bygg din egen Word-mall: ”Tacksam med hjölp att ta bort skrivskyddet i Word. Har försökt utan att lyckas. ..”
-
shemal Samuelson » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Mycket bra info och råd om hur ett bra följebrev kan skrivas. Tusen tack.”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jättebra sida, förutom det jag kommenterade, glömde jag ju också att skriva, Tac”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag glömde skriva tidigare att de äldre författare jag läst som jag gillar som S..”
-
Ingela Kamal Kärrman » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så hjärtligt för vägledning Nu är det min första mening i min ev första ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
logik en oberoende kvinna skräcknoveller rutin förlagssytem lucy dillon akter revolt mitt i nacka buskap niklas engdahl kapitel buzz anna keiler story trumps structure liknelser sex som eld lars wilderäng plot goal voice beskriva känn dina karaktärer fackböcker the screen writer's workbook lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys tankevurpa blir det någonsin för sent? den inre positiva resan helen ekeroth vi och dem henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming tajming gömd actionscener kretslopp läsbarhetsindex sofia fritzson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen peter magnusson vilseledning pär åhlström scandalous desires siri arvidsson höst 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen slutscen detta är lean gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa månpocket romantik extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg show don't tell leona tärningen är kastad dikter bygg din egen word-mall bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll malva b. trigger annika estassy dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 titel mitt i ll-förlaget lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare i havet finns så många fiskar ljudboksgalan den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel tillbaka till henne vilken typ är du? ton hoi förlag michael gazzania motsättningar forskning spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie skrivmingel pensionatet vid världens ände vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker förläggare livet motorcyklar och andra omöjliga projekt förstärka forum förlag sociala media covid upplösning elisabeth hoyt pitch ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff dödlig åtrå sandemo litterära agenter lyrik word-mallar tryckt bok distribution bob dylan författarkliniken susan wiggs tärningen är kastad sanna ivarsson bygg din egen mall fal sättning begär marie-louise fritzén noveller snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins överraska dina läsare höstsol word förlagsekonomi skatt game of thrones pseudonymer huvudperson stockholms körförbund pia allvetande hybridförlag nacka vad gick fel? anna bågstam ryltenius logiska fel debutera antologi synlig berättarröst intrig rabén & sjögren pod så överlever du en refusering coach komedi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel stitcher redigera bok save the cat! filmtips begränsat perspektiv lix sara dalengren kurs tillbaka till bromma planteringar the twilight saga ängelns coctail ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff lb förlag twitter skrivglädje manus katarina bivald inramning dagen f anders hansen frans jeppsson wall erotisk deckare sveriges bästa skrivblogg fanta ansats writers little helper pocket kristina svensson måns zelmerlöw sexchock passiva meningar jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy hitta början organic writer character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset skriva filmmanus novellantologi boktugg lyckas med din gestaltning facebook allvetande perspektiv huvudhandling divergent svenska skrivbloggpriset klimax nobelpriset i litteratur stieg larsson röst följebrev novell mörkersdottir steven james skrivprocess roller författarskap osynlig berättarröst romantisk komedi målgrupp skiftande perspektiv larry brooks lättläst ewa åkerlind förväntningar valet strukturmodell stand up comedy antagonist the bestseller experiment finlitteratur mathew l jockers eldbunden miljöbeskrivningar överenskommelser sekten på dimön topic bokens tema skriv dialog idé story engineering veronica roth svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell långtidssjuk elisabeth akteus rex författarröst planerat skrivande harpercollins författartävling vanföreställning inre resa 17-stegsmodell skrivarhandbok pacing catrine tollström korrekturgranskare harpercollins hungerspelen skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker filmmanus bli utgiven konsten att flirta som en gudinna peter barlach skönlitterärt skrivpodd recension förlag plot point kata skrivhandbok marcus olausson anslag bokens handling pinch point erotik författare lean karaktärer tema romanstruktur covid-19 falskspel bestseller mål gestaltning harlequins författartävling harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur historical romance romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips pia lerigon bokrecension bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel bokrelease döda poeters sällskap historisk roman corona vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt the bestseller code bihandling handling lektör the circle perspektiv kärlek redaktör jodie archer början film gestalta berättarröst bästsäljare tempo simona ahrnstedt barnbok gestaltande bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur mariette lindstein tävling katametoden feel good takt genre hinder konfliktupptrappning stil allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 margit sandemo twist vågspel ordberoende förlag parallellhandling releasefest hjärnan spänning skriva facklitteratur synopsis mega-bestseller lektörsutlåtande john yorke vuxenlitteratur känslor akademiskt språk outliner agenturer fängsla dina läsare ljudbok birgitta bergin deckare öka drivet i din berättelse skrivblogg berättare de rotlösa testläsare lind & co tillbakablick skräck ungdomsbok yttre resa avatar längd research ylva lee lindell vardagligt språk agenter den antagonistiska kraften strukturera din roman djävulsverk frida skybäck release bäraren screen writing dialog premiss ping pong-metoden intervju förlagsavtal hunger games whip media miljö oanständiga berättelser youtube svenska akademien rollup e-bok mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker fifty shades of gray stand up förbeställ indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag dramatrugi författarplattform skrivfest vändpunkt chic lit marknadsföring öka drivet med rätt pacing ylva arvidsson hisspresentation tvist story structure architect anders blomström mittpunkt vinter kroppsspråk läsupplevelse lisa cron kursportal richard dawkins säljkurs fällor jul klimatriksdag tempväxling theres wittgren titanic gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam fokus spegelneuroner konkurs antagen den inre resan test grejen med verb nordland filmanalys robin dunbar viberg förlag tone sanning hjärtats dårskap hjärtan av jazz the definite guide to screen writing jan arnald arv adjektiv bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget rytm danny alegi personlighet adlibris skapa en mall frida arwen roslund in media res books & dreams prissättning skriva god jul lyckostunder språk understanding show don't tell harry potter catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning introvert minnen av dig kriminalroman filteruttryck gone girl bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd föreläsning justin timerlake författarkväll 100 första orden debutroman johan arvidsson expert niklas modig ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem öppningsscen berättelser twlightsagan itunes klarar du de svåra orden skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid klimatet erotisk roman save the cat libsyn theory if mind vingar av rök koncept på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation dave eggers bones skrivartips storytel k.m. weiland dagny carlsson syd field åsa böker sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte mariette linden sagan om isfolket ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet biintrig fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener stella cameron håll rollen histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson kuliss böcker kontrakt med läsaren raeanne thayne the charm school petra mede litet förlag franskt band the writers little helper aristoteles bibliografi flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter högtider permakultur manuspitch refusering mathew l tocker igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skröna inledning skrivarpodden magkänsla pablo roberto skrivkurs hierarkier hemsida skrivregler sommar camilla davidsson historieberättare redigering podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar filmrecension relationsroman blake snyder tvister medveten författare rättigheter spex flicka försvunnen tempus elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn julia london udda symbolik sagan om is och eld skatteregler egenutgivning head hopping att skriva under hot författarträff skriv klart konsten att vara caroline roald dahl manustävling tema, idé, koncept, premiss och intrig mall på denna grund ljusets väktare drivkrafter undertext litterärt #skriv2016 omslag skriv enkelt vuxenroman gröna fingrar sökes leona