Pias skrivtips: Så skapar du en bra tWist
Filmen Blåsningen är fortfarande en av de bästa filmer jag någonsin sett. Och skälet är att twisten på slutet överraskade mig totalt. Jag är än idag fruktansvärt imponerad av hur skickligt manusförfattare, regissör och skådespelare lurade mig till att tro att vändpunkten skulle vara något helt annat. Och samtidigt - när slutet var ett faktum - så kändes det så oerhört rätt. Tankar som for genom mitt huvud var:
Wow!
Naturligtvis!
Hur kunde jag missa det?
Om DET är vad du vill att dina läsare ska känna när de lagt ifrån sig din bok ska du läsa det här blogginlägget. För idag pratar jag om twister och hur du gör för att lyckas skapa en överraskande vändpunkt.
Vad kännetecknar en bra twist?
Enligt Steven James som skrivit boken Story trumps structure är en bra twist en vändpunkt som:
- är trovärdig
- är oväntad
- eskalerar handlingen
- skapar mening
En bra twist överraskar samtidigt som vändpunkten - sett i backspegeln - känns som den enda logiska utvägen. Det är en knorr fri från gimmicks, som både chockar och behagar.
En bra twist driver handlingen framåt, samtidigt som den reder ut härvor och skapar nya trådar på en och samma gång. En bra twist skapar större mening till berättelsen.
Detta påstår alltså Steven James och jag kan inte annat än hålla med. Men att lyckas med sådana vändpunkter är inte det lättaste. Så frågan är hur man gör.
Tips 1: No way eller utgå från reaktionen
- No way!
- Huh. Nice!
- Oh, yeah!
Om du vill att dina läsare ska tänka "No way!" så måste du göra dem säkra.
Du måste få dem att tro att det bara finns en enda möjlig utväg. Ju bättre du är på att lura i dem att det bara finns en väg ut, desto större kommer de gapa när du avslöjar att saker och ting inte alls är vad de förväntades vara.
Om du vill att dina läsare ska tänka "Huh. Nice!" så måste du göra dem osäkra.
Dina läsare ska tänka: Jag har ingen aning om vart det här är på väg. När du vill ha den här reaktionen så måste du skapa en osäker och obalanserad värld. Dina läsare ska inte bara misstänka en person utan en hel hög med personer. Först när twisten avslöjas så ska läsarna inse att allting pekat mot denna lösning hela tiden.
Om du vill att dina läsare ska tänka "Oh, yeah!" så måste du anspela på intelligensen i hur din hjälte löser problemet.
Din hjälte måste komma ur ett till synes helt omöjligt problem. Ett knep är att ge din hjälte en förmåga, kunskap eller attiralj som du planterat långt tidigare i berättelsen och som läsarna inte tänker på förrän det används.
Tips 2: Planteringar eller den mystiska livbojen
Om läsarna blir missnöjda med din twist så måste du göra den mer trovärdig, skriver Steven James. Alltför många berättelser har vändpunkter där läsarna undrar:
Var katten kom det ifrån?
När en läsare känner så betyder det att du som författare har fuskat. Och fusk är aldrig bra.
Säg att din hjälte håller på att drunkna. Han är mitt ute på ett öppet hav, långt ifrån land. Båten har åkt ifrån honom och han orkar snart inte simma längre.
Då kommer en livboj nedsinglandes från ingenstans och hjälten överlever.
Det är fusk!
Likaså om båten håller på att slås sönder mot klipporna och allt är jättedramatiskt. Precis då mojnar stormen och alla klarar sig.
Eller om hjälten plötsligt kan karate. Eller polisen väldigt lägligt dyker upp i exakt rätt ögonblick. Eller det kör förbi en buss precis när den onda antagonisten tar ett steg ut på gatan så att hen blir överkörd och dör.
Så fort något känns som out of the blue, ren och skär tur, plötsligt eller löjligt lägligt så är det fusk.
En sådan vändpunkt är ingen bra twist. Dina läsare känner sig lurade. Det spelar ingen roll om du har en bra förklaring - som att kustbevakningen råkade köra förbi i exakt rätt ögonblick, eller att en storm visst kan mojna när som helst - dina läsare kommer likväl känna sig lurade på konfekten.
Lösningen på problemet är enkel: Du måste ha planterat livbojen, karaten, samtalet till polisen eller bussen i en tidigare scen. Ska stormen mojna måste någon vid något tillfälle ha förklarat nyckfullheten hos stormar.
Till exempel kan det ha varit ett partaj på en lustjakt tidigare i boken och någon kastar livbojen i sjön. Eller så finns det en bihandling med en kille som jobbar på kustbevakningen och som tidigare samma dag får ett anrop som gör att han måste åka exakt samma rutt som din hjälte. Kanske du har en scen där din hjälte gör av med sin ilska genom att öva karatesparkar mot en sandsäck. Eller så hänger det fullt av medaljer från karatetävlingar i din hjältes pojkrum, vilket den tilltänkta flickvännen vid ett väl valt tillfälle kommenterat med ett fniss. Ska bussen köra förbi i just rätt ögonblick måste du haft med bussen i någon tidigare scen så att läsarna tycker att det är logiskt att det kör bussar på just den vägen. Och naturligtvis måste du ha visat att någon ringer till polisen.
En bra twist är nämligen sådan att läsarna inser att allting fram tills nu i berättelsen har lett fram till detta slut. Det måste finnas en logik, en orsak och verkan mellan allt som sker. Med facit i hand ska vändpunkten kännas oundviklig - det hade inte kunnat gå på något annat sätt.
Ska du ha en livboj måste den alltså ha planterats in tidigare i boken. Annars är det fusk.
Tips 3: Vilseledning eller hur du döljer en hel elefant
Men samtidigt måste twisten överraska. Det får ju inte vara en vändpunkt med ett slut som varenda läsare förväntar sig. Det blir ju, per definition, ingen twist. Bara trist :)
Om läsarna blir besvikna över din twist måste du göra den mer oförutsägbar.
Och det kan ju kännas lite bakvänt när jag precis sagt att du måste plantera livbojen redan innan den används. Den smarta läsaren inser ju att livbojen kommer att användas förr eller senare.
Ett knep, som jag tagit från Steven James bok Story trumps structure, är att begrava ledtrådarna i diskussioner eller handling som rör någonting annat. Du kan även begrava dem i känslor eller i action så att läsarnas uppmärksamhet är riktade åt något helt annat håll.
Lennart Guldbrandsen har en del bra tips om vilseledning i sin bok Manusförfattarens guide som du kan använda dig av när du skapar bra twister. Till exempel kan du nämna bojen i fel sammanhang eller på fel sätt. Du kan även presentera något annat viktigt samtidigt som bojen slinker förbi. Du kan få läsarna att hålla ögonen på någonting annat, till exempel vad som har hänt, eller vad de förväntar sig kommer att hända. Det finns många sätt att vilseleda sina läsare.
Eller, om jag citerar Lennart: "På det sättet kan man gömma hela ... elefanter, faktiskt."
Just ens egna slutsatser är något som en bra författare ofta använder emot en, skriver Lennart Guldbrandsen. Och det leder mig vidare till något jag läste i John Yorkes bok Into the Woods ...
Tips 4: Kuleshov-effekten eller branden i radhuset
Den ryska regissören Lev Kuleshow insåg, någon gång i filmens barndom, att människor har ett behov av att sätta saker och ting i ordning. Om en publik får se en osammanhängande bildsekvens försöker de automatiskt placera bilderna i en meningsfull ordning.
Detta kan du använda dig av för att skapa bra twister.
Allting handlar nämligen om orsak och verkan. Läsare har en inbyggd drivkraft att sätta allting i en logisk följd. Läs följande två meningar.
- I morse brann det i ett radhus.
- En mamma och hennes två barn ligger på sjukhus.
Trots att meningarna inte har någon koppling till varandra lägger vi läsare automatiskt ihop dem så att vi tolkar det som att det var kvinnans radhus som brann och att kvinnan och hennes barn ligger på sjukhus på grund av brandskador.
Det är så vår hjärna fungerar.
Genom att leka med läsarnas inbyggda drivkraft att sätta allt i ordning kan du skapa bra twister. Använd dig av orsak och verkan för att få läsarna att förvänta sig att en sak är på ett visst sätt, när det i själva verket är något helt annat.
Tänk dig att du läser en bok med dessa två händelser. Du är övertygad om att kvinnan och de två barnen på sjukhuset har råkat ut för en brand. Det är så uppenbart att du inte ens reflekterar över det. Så visar det sig att kvinnan på sjukhuset inte har någonting alls med branden att göra - vips har berättelsen en överraskande vändpunkt.
Använd dig av läsarnas förväntningar och sätt dem på skam. Gör som komikern Sarah Silverman:
Jag vill göra abort, men jag har så svårt att bli gravid.
Exemplet har jag hämtat från John Yorkes bok Into the woods.
Tips 5: Multipla universum eller ju större twist ...
För varje twist måste du skapa en parallell berättelse till den du berättar på ytan, skriver Steven James i sin bok Story Trumps Structure.
Om du vill ha med en twist måste du vara säker på att åtminstone två personer kan vara ansvariga för brottet. Om du vill ha en dubbeltwist, måste det finnas minst tre personer som kan vara ansvariga och så vidare.
Ju större twist du vill skapa, desto mer människor måste du ha med och desto fler ledtrådar måste du plantera.
Identifiera de ledtrådar du använt för att bevisa logiken och trovärdigheten för en värld och använd dem för att bevisa att den andra (eller tredje, eller fjärde) världen är ännu mer trovärdig - men endast efter att du avslöjat twisten, skriver Steven James.
Tips 6: Brainstormning eller att eliminera det uppenbara
Steven James tips för att eliminera det uppenbara är lika logiskt som irriterande:
- Tänk ut varje möjlig lösning.
- Förkasta dem allihop.
- Tänk ut några fler.
- Förkasta dem också.
- Fundera nu på vilka idéer som kommer till dig av sig självt.
Först då kan du hitta en lösning som är så unik att inte ens en miljon läsare kan klura ut twisten i förväg. Och samtidigt ska den vara så logisk och så bra att varenda en av dem tänker:
Ja! Det där är fullständigt logiskt. Varför klurade jag inte ut det?
Ju mer omöjligt det verkar för hjälten, desto mer trovärdig och logisk måste lösningen vara, skriver Steven James. Ingen läsare ska ifrågasätta svaret, alla ska nicka och le när det sker.
Kanske inte helt lätt, men vem har sagt att mästerverk är enkla att skapa?
I vilket fall som helst så gäller det att göra en ordentlig brainstorming och fundera ut alla möjliga lösningar. Och några till. Och så ytterligare några till.
Tips 7: Undvik gimmicks eller har du hört den förut?
Du får aldrig håna eller lura dina läsare genom att skapa twister som känns konstgjorda, tillrättalagda eller tagna ur luften.
Ett exempel på en twist du ska undvika är att låta din karaktär vakna och inse att allt är en dröm. Steven James skriver att en dröm inte ens är att räkna som en twist, det är så uttjatat att det blivit en cliché.
En annan vanlig cliché, enligt Steven James, är att skriva scenen från offrets synvinkel. Han menar att det är så uttjatat att man redan på förhand fattar att offret kommer att dö.
Kanske är det därför jag själv gäspar högt varje gång jag försöker läsa en deckare och det börjar med att en stackars tjej (eller kille med för den delen) blir jagad genom en mörk park.
Har du hört den förut?
I så fall duger det inte till en bra twist.
Tips 8: Olika typer av twister
Om du fortfarande tycker att det är svårt att skapa en bra tvist så har Steven James en lista på fem olika typer av tvister. Utgå från listan och se om du kan hitta en vändpunkt som funkar för just din bok:
- Identitet: Din hjälte (eller läsaren eller båda) inser att hen inte var den hen trodde sig vara. Det är hen som är galen, en robot, en zombie, en varulv, ett spöke, en karaktär i någon annans roman och så vidare.
- Medvetenhet: Världen är inte det din hjälte trodde att den var. Hen befinner sig inte på jorden, hen är inte i himlen utan i helvetet och så vidare.
- Komplexitet: Hjälten vet något om de onda som läsarna inte känner till. Nyfikenhet om hur det hela ska sluta driver läsarna att vända blad.
- Fara: Den verkliga faran är inte vad läsarna tror att det är. Jägaren är egentligen den jagade, agentens partner är egentligen en dubbelagent, hjältens dotter är egentligen en terrorist och så vidare.
- Smarthet: Den onda har hela tiden legat ett steg före hjälten och har gillrat en fälla som hjälten (eller läsarna eller båda) inte har upptäckt. Kom ihåg att hjälten måste lösa gåtan innan läsarna, annars tycker läsarna att de är smartare än hjälten (och författaren).
Hoppas nu att du fått lite tankar om hur du skapar en bra twist som du kan använda som en överraskande vändpunkt i ditt eget manus.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jättebra sida, förutom det jag kommenterade, glömde jag ju också att skriva, Tac”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag glömde skriva tidigare att de äldre författare jag läst som jag gillar som S..”
-
Ingela Kamal Kärrman » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så hjärtligt för vägledning Nu är det min första mening i min ev första ..”
-
Karrie Bergman » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag visste aldrig att jag kunde få tillbaka min fästman tills jag kontaktade Dr ..”
-
Anne-Lee Bergström » Pias skrivtips: Bygg din egen Word-mall: ”Hej Pia. Jag har en bok i Word. Allt behöver filas till och då är det allt. I sj..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
the girl on the train berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer show don't tell månpocket romantik extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg innehåll malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker kuliss anna jansson populärlitteratur titel mitt i trigger annika estassy dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 ämne ll-förlaget lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen åsa böker syd field sagan om isfolket mariette linden perspektivbyte bokens intrig beskrivande sickla dave eggers dagny carlsson k.m. weiland storytel skrivartips bones national treasure sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund koncept vingar av rök theory if mind libsyn twlightsagan save the cat erotisk roman klimatet flesch-kincaid eva ludvigsen skrivarkurs klarar du de svåra orden itunes matthew l jocker förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist föreläsning expert johan arvidsson debutroman 100 första orden författarkväll justin timerlake dödlig åtrå sandemo pitch ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff författarkliniken susan wiggs litterära agenter lyrik word-mallar tryckt bok distribution bob dylan språk lyckostunder god jul skriva prissättning books & dreams rytm in media res frida arwen roslund skapa en mall adlibris personlighet danny alegi the definite guide to screen writing överraska dina läsare höstsol word förlagsekonomi skatt game of thrones anna bågstam ryltenius logiska fel hjärtan av jazz hjärtats dårskap sanning tone viberg förlag robin dunbar filmanalys grejen med verb test den inre resan antagen konkurs spegelneuroner titanic theres wittgren sara lövenstam radio p1 objektivt perspektiv kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal manus kroppsspråk vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist erotisk deckare hisspresentation ylva arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit sexchock passiva meningar författarplattform dramatrugi nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up youtube oanständiga berättelser jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd akter revolt mitt i nacka leona gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl skriv klart författarträff att skriva under hot head hopping egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik tankevurpa lucia organiskt skrivande det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys blir det någonsin för sent? den inre positiva resan helen ekeroth vi och dem tajming gömd blake snyder relationsroman filmrecension midsommar uc harper collins högskoleprovet podcaster pär åhlström historieberättare camilla davidsson sommar skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs slutscen detta är lean scandalous desires siri arvidsson höst 100 ord hur en bok bör skrivas lennart guldbrandsen klimax djävulsverk stieg larsson nobelpriset i litteratur följebrev röst ylva lee lindell avatar längd skrivprocess roller ungdomsbok skräck testläsare lind & co de rotlösa larry brooks lättläst skrivblogg öka drivet i din berättelse valet strukturmodell stand up comedy fängsla dina läsare mathew l jockers the bestseller experiment finlitteratur känslor vuxenlitteratur john yorke lektörsutlåtande mega-bestseller bokens tema skriv dialog idé parallellhandling releasefest svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell långtidssjuk margit sandemo allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 hitta början organic writer whip media svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal intervju ping pong-metoden premiss dialog allvetande perspektiv bäraren divergent pacing catrine tollström korrekturgranskare harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi eurovision song contest miljöer faktaböcker gestaltande barnbok konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil konfliktupptrappning hinder 17-stegsmodell takt gestalta förlag början kata skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst handling bihandling the bestseller code bokens handling pinch point ann ljungberg vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 corona karaktärer tema bestseller mål gestaltning bokrelease harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel harlequins författartävling döda poeters sällskap historisk roman roman fantasy vägen framåt falskspel covid-19 romanstruktur lektör lean författare erotik skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör plot point jodie archer film recension skrivarhandbok genre inre resa vanföreställning harpercollins författartävling tempo bli utgiven simona ahrnstedt filmmanus bokmanus blogg harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur hungerspelen tävling katametoden feel good frida skybäck release huvudhandling facebook lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi screen writing skriva filmmanus character arc hunger games miljö planerat skrivande författarröst elisabeth akteus rex twist vågspel ordberoende förlag veronica roth story engineering hjärnan spänning skriva facklitteratur synopsis sekten på dimön topic miljöbeskrivningar eldbunden överenskommelser outliner agenturer akademiskt språk antagonist ljudbok birgitta bergin förväntningar ewa åkerlind deckare berättare skiftande perspektiv målgrupp romantisk komedi osynlig berättarröst författarskap tillbakablick yttre resa steven james mörkersdottir novell research agenter vardagligt språk strukturera din roman den antagonistiska kraften svenska skrivbloggpriset igenkänningsfaktorn skriv en bestseller instagram skröna inledning skrivarpodden refusering mathew l tocker vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp actionscener magkänsla pablo roberto brainstorming steven pinker sofia ymén fånga läsaren miljön humor anna bågestam ryltenius henrik fürst redigering tvister medveten författare rättigheter spex flicka försvunnen elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn julia london udda tempus fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice plot goal lars wilderäng som eld the screen writer's workbook story trumps structure anna keiler buzz kapitel niklas engdahl buskap sex liknelser lucy dillon förlagssytem rutin skräcknoveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt svenska akademien rollup e-bok mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy stilistiska särdrag måns zelmerlöw kristina svensson pocket writers little helper ansats fanta sveriges bästa skrivblogg fifty shades of gray frans jeppsson wall anders hansen dagen f inramning katarina bivald skrivfest vändpunkt skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips save the cat! the twilight saga stitcher högskoleprovets orddel författarkurs syfte jenny dahlberg komedi coach så överlever du en refusering redigera bok pod rabén & sjögren intrig synlig berättarröst antologi debutera fokus vad gick fel? nacka hybridförlag allvetande pia stockholms körförbund huvudperson nordland jan arnald arv adjektiv bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget pseudonymer högläsning anders nyman snackis noveller marie-louise fritzén susanne collins metaforer sättning fal bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning introvert minnen av dig kriminalroman understanding show don't tell harry potter bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl covid sociala media forum förlag förstärka livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt upplösning webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem öppningsscen berättelser niklas modig ramhandling kuleshov-effekten robert sapolsky frdia arwen rosesund författarförbundet påsk specifik sören bondesson studie love actually svåra ord författarutbildning alla bolag allvetande berättare revy spökskrivare forskning motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? tillbaka till henne george rr martin vinst traditionellt förlag style den normala världen ljudboksgalan i havet finns så många fiskar korrekturfel arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet biintrig nattlöpare into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener stella cameron håll rollen fatta eld livet leker oraganiskt skrivande tryck bokformat bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman petra mede litet förlag franskt band the writers little helper aristoteles bibliografi the charm school komik mina böcker filmrättigheter högtider permakultur manuspitch flickan med silverhåret susanne ahlenius
Kram Pia
Nej, att skriva mästerverk är sannerligen inte lätt. Men det kan vara värt det hårda arbetet om du i slutändan får till en riktigt bra historia.
Böcker med fantastiska twister, som Jenny Rognebys bok Leona, har en förmåga att bli ihågkomna och sälja riktigt bra.
Kram Pia