Pias skrivtips: Öka drivet med rätt pacing
Jag älskar berättelser med högt driv. Det vill säga en bok som inte går att lägga ifrån sig förrän sista sidan är läst.
Suzanne Collins är numera min stora idol sedan jag läst Hungerspelen. Hennes driv är nämligen totalt makalöst. Trots att jag sett filmen bara en vecka innan jag köpte boken kunde jag inte lägga den ifrån mig.
Det var då jag började fundera på hur man får driv i sin berättelse. Ja, hur göra man för att fånga läsaren så att de inte kan lägga ifrån sig boken?
De sista dagarna har jag läst en skrivhandbok som heter The writer's little helper av James V. Smith jr. Han påstår att det är pacingen som skapar drivet.
Helt säker på att det bara är pacingen som skapar drivet är jag inte, men jag vill ändå dela med mig av hans idé.
OBS! Vill du veta James knep? Artikeln är så lång att du måste klicka på Läs hela inlägget för att se resten.
PACING?
Pacing är ett engelskt ord. Det betyder takt/tempo. I James värld handlar det om meningarnas längd, hur många stavelser det är i orden och om man använder sig av aktiva eller passiva meningar. Typ. Ni fattar, eller hur?
Hur som helst påstår James att det finns ett samband mellan tempo och meningarna och ordens längd. Ju kortare meningar och ord, desto högre tempo. Dessutom är det tempot som skapar drivet i berättelsen.
James menar att det är viktigt att skriva enkelt. Det vill säga korta meningar, korta ord, inga passiva meningar och framför allt bara säga en sak i varje mening.
Jag har hört det förut: Vill man skriva actionscener ska man använda sig av korta meningar. Så enkelt är det väl inte riktigt, jag återkommer om det i en annan blogg. Men generellt - Ja.
Hur som helst: Om driv, tempo och meningarnas längd har ett samband - då bör du kunna få upp drivet genom att utnyttja pacingen. Och HUR du gör det återkommer jag till nedan.
VARIERA MENINGARNAS LÄNGD
Ni har säkert fått rådet att variera er meningslängd. Inte bara använda korta meningar. Blanda upp dem med långa ibland. Själv har jag definitivt fått det rådet, för jag gillar att skriva med korta meningar. Hela tiden. Det gillade inte en av mina läsare. Så jag har funderat rätt mycket på det där.
Men James är den första person som berättat när man ska använda korta meningar och när man ska använda längre.
Det är detta han kallar för pacing och med rätt taktik kan du ge din berättelse ett fantastiskt driv. Men det gäller att du lägger ned en del tid på att analysera din text.
UTNYTTJA PACINGEN SCEN FÖR SCEN
Välj ut en scen, dela den i tre delar; början, mitten och slutet. Du vet själv var gränsen går - det är ju du som skrivit scenen. Hittar du ingen början, mitt eller slut så kanske scenen bör skrivas om. Jag kommer att berätta mer om struktur i en annan blogg.
Kopiera början av scenen och lägg den i en LIX-räknare. Skriv ned LIX-talet. Du kan använda länken här om du vill: LIX-räknare
En LIX-räknare räknar ut hur lättläst din text är baserat på meningarnas och ordens längd. Ett tal under 30 räknas som extremt lättläst, dock skulle jag inte säga barnbok för mycket vuxenlitteratur har ett LIX under 30 och det är absolut inte fel att sträva efter ett LIX-tal under 30.
Gör likadant med mitten och slutet.
Jämför de tre LIX-talen. Se nedan bilder som visar exempel på hur det kan se ut. Sätt gärna in dina LIX-tal i en liknande graf.
Använd grafen för att analysera din scen.
- Tempot är oförändrat: Om LIX-talen för början, mitten och slutet är rätt lika så är tempot i din scen oförändrat. Regeln säger att oförändrat tempo i en scen är rätt trist och det är en fingervisning om att du behöver se över scenen.
- Tempot ökar i mitten: Om LIX-talet för mellandelen är lägre än LIX-talet för början och slutet så ökar ditt tempo i mitten av scenen. Det här är det vanligaste. Det är bra. Du har en tempoväxling som fungerar.
- Tempot ökar mot slutet: Om LIX-talet faller mot slutet betyder det att tempot i din scen ökar ju längre in i scenen du kommer. Det är jättebra.
- Tempot faller mot slutet: Om LIX-talet ökar mot slutet har du en scen där tempot är högst i början och sedan faller och faller. Nja, en sådan scen vill du troligen inte ha.
Gör nu likadant för ALLA scener i hela boken. Ha, ha - tänker du. Inte en chans att jag lägger ned så mycket tid på något så löjligt. Nej, tänkte väl det. Men TESTA i varje fall. Du kommer inse att hur korkat det här än låter så ligger det faktiskt något i det. Du KAN använda LIX-räknaren för att säga något om tempoväxlingen i din scen.
UTNYTTJA PACINGEN FÖR HELA BOKEN
Välj nu ut dina första 22 scener och analysera dem.
Kopiera HELA scenen och lägg den i LIX-räknaren. Skriv upp LIX-talet. Gör likadant för efterföljande 21 scener. Varför det ska vara 22 scener vet jag inte, men det står så i James bok.
Skriver du in dina LIX-tal i Excel kan du enkelt skapa en graf som exemplet nedan.
Det finns två möjliga problem:
- Tempot är oförändrat. I grafen ovan är LIX-talet i princip oförändrat scen efter scen. Ser din graf ut såhär? Försök i så fall variera dig så att vissa scener har högre tempo och andra scener har lägre tempo. För lågt tempo indikerar att din bok är ett riktigt sömnpiller. Att ha för högt tempo rakt igenom är inte heller bra - det tröttar ut läsaren alldeles. Eftersträva variation.
- Tempot är för lågt. Ett LIX-tal på 50 är extremt högt för en skönlitterär roman. Det är högt oavsett vad du väljer att skriva för text. Det innebär att läsaren får lägga mycket energi på att försöka tolka vad du vill ha sagt. Som du förstår går tempot i läsningen ned. Når du upp i sådana höga LIX-tal se över dina meningar. Innehåller de verkligen bara en tanke per mening eller staplar du tankar på tankar? Är de verkligen så korta som de kan bli eller gillar du långa bisatser? Och ordvalen - är de verkligen de enklast tänkbara? Du kanske till och med strösslar med passiva meningar? Nåja - då vet du vad du ska jobba med. :) Försök få ned LIX-talet till 35 eller lägre och låt bara i undantagsfall någon scen komma över 40.
Eller ser din graf ut som exemplet nedan? GRATTIS!
Det är positivt att LIX-talet varierar mellan scenerna. Det betyder att tempot går såväl upp som ned. Dessutom är grafen fallande, vilket betyder att tempot ökar över tid. Att LIX-talet ligger runt 30 indikerar ett enkelt språk och högt tempo överlag.
Det är en sådan utveckling du ska eftersträva i din bok. James säger inte att du måste analysera resten av boken, men det är väl klart att du ska. Och den sista tvisten - berättelsens klimax - antar jag ska ha lägst LIX-tal av alla scener. Mer om klimax hittar du här.
Hoppas du får nytta av den här kunskapen. För mig var den helt ny, men just därför blev det extra kul. Det är alltid roligt att lära sig något nytt.
KRITIK MOT ATT ANVÄNDA LÄSBARHETSINDEX
Läsbarhetsindex, som LIX, får kritik för att de inte ger en perfekt bild av verkligheten. Så är det faktiskt med ALLA modeller som någonsin tagits fram. En modell är en modell för att ge en hint om något, den säger inte sanningen och den enda sanningen. Ändå använder vi dem.
LIX tar endast hänsyn till hur långa meningarna är och hur många ord som är längre än 6 bokstäver. Det kan tyckas vara ett rätt grovt verktyg. Vissa långa ord är enklare att förstå än vissa korta ord och då kan LIX bli missvisande.
Men James verktyg är tänkt att användas för att jämföra scener i en och samma bok. Troligtvis skriver du på "ditt" sätt genom hela manuset och då kan verktyget ge en hint om tempoväxlingarna i ditt manus.
Sedan ligger det faktiskt något i det här att LIX kan säga något om tempot i en text. Oftast är det så att i riktigt snabba scener skippar författaren långa beskrivningar. Istället används kort munväxling. Jämför följande två meningar:
"Var snäll och gå din väg."
"Gå!"
Båda meningarna säger samma sak, men tempot växlar. I det första fallet är personen uppgiven, trött, det finns en släpighet i meningen. I andra meningen är det en kort och koncis uppmaning som tyder på ilska.
Avgör själv. Tycker du att det här verkar intressant så varför inte prova? Det enda du förlorar är ju lite tid. :)
JÄMFÖRELSE MELLAN LIX OCH FLESCH-KINCAID
Om ni läser boken inser ni att James inte alls pratar om LIX. Han använder ett läsbarhetsindex som heter Flesch-Kincaid. Det fungerar dessvärre bara på engelska texter. Dels eftersom det inte tar hänsyn till å, ä och ö men också för att det är anpassat specifikt efter det engelska språket.
Jag valde LIX för det fungerar på de flesta språk. Dock finns det vissa skillnader mellan Flesch-Kincaid och LIX, vilket grafen nedan visar.
I denna graf jämför jag samma 12 scener, tagna ur en av mina egna böcker. Jag har översatt texten till engelska för att kunna få ett korrekt Flesch-Kincaid-värde och jämför den svenska och den engelska texten med varandra. Dock är översättningen gjord i Google translate, ha ha.
- I Flesch-Kincaid betyder en högre siffra att texten är mer lättläst. Det omvända gäller för LIX så i grafen ovan har jag tagit 100 minus LIX-talet för att få siffrorna jämförbara.
- Som ni ser får en engelsk text ett mycket högre värde än motsvarande text på svenska i Flesch-Kincaid-testet. Det säger alltså inte hur lättläst din svenska text är, men du kan fortfarande se tendenserna.
- LIX-testet däremot ger inte samma höjd i variationerna som i Flesch-Kincaid-testet. Det betyder att även om du får nästan samma LIX-värde på alla dina scener så kan din text vara tillräckligt varierad. Deppa inte ihop alldeles om det visar sig att din graf påminner om en rak landsväg med smågupp här och där. Det behöver inte vara värsta berg-och-dalbanan för att räknas.
Vill ni läsa mer om pacing kan jag rekommendera Lennart Guldbrandssons blogginlägg Taktkänsla.
Just det ja - blev ni nyfikna på James V. Smith Jr:s bok? Den kan ni köpa här:
Adlibris
Bokus
Kram Pia
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
lars ahlin » Pias skrivtips: Bygg din egen Word-mall: ”Tacksam med hjölp att ta bort skrivskyddet i Word. Har försökt utan att lyckas. ..”
-
shemal Samuelson » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Mycket bra info och råd om hur ett bra följebrev kan skrivas. Tusen tack.”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jättebra sida, förutom det jag kommenterade, glömde jag ju också att skriva, Tac”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag glömde skriva tidigare att de äldre författare jag läst som jag gillar som S..”
-
Ingela Kamal Kärrman » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så hjärtligt för vägledning Nu är det min första mening i min ev första ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
filmanalys nordland huvudperson stockholms körförbund pia allvetande hybridförlag nacka vad gick fel? fokus debutera antologi synlig berättarröst intrig rabén & sjögren stitcher redigera bok så överlever du en refusering coach komedi jenny dahlberg syfte författarkurs högskoleprovets orddel lisa cron läsupplevelse tempväxling klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal manus kroppsspråk vinter mittpunkt anders blomström story structure architect tvist erotisk deckare hisspresentation ylva arvidsson öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit sexchock passiva meningar författarplattform dramatrugi nybörjarmisstag stökigt indirekt miljöbeskrivning förbeställ stand up youtube oanständiga berättelser jenny rogneby brenda novak kontrakt med läsarna försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd akter revolt mitt i nacka leona gröna fingrar sökes vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund mall tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl the screen writer's workbook som eld lars wilderäng plot goal voice beskriva känn dina karaktärer fackböcker tempus udda julia london lögn tonalitet adjektivsjuka stockholm elementary blir det någonsin för sent? den inre positiva resan helen ekeroth vi och dem podcaster redigering henrik fürst anna bågestam ryltenius humor miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming pär åhlström historieberättare camilla davidsson sommar skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden inledning skröna instagram skriv en bestseller the girl on the train berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer show don't tell månpocket romantik extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg innehåll malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren böcker kuliss anna jansson populärlitteratur titel mitt i trigger annika estassy dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 ämne ll-förlaget lust & löften hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen åsa böker syd field sagan om isfolket mariette linden perspektivbyte bokens intrig beskrivande sickla dave eggers dagny carlsson k.m. weiland storytel skrivartips bones libsyn forskning spökskrivare revy allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord love actually studie sören bondesson specifik påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten matthew l jocker förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist föreläsning expert johan arvidsson debutroman 100 första orden författarkväll justin timerlake dödlig åtrå sandemo pitch ansatsen james v smith jr direkt miljöbeskrivning olof röhlander lynda woodruff författarkliniken susan wiggs litterära agenter lyrik word-mallar tryckt bok distribution bob dylan språk lyckostunder god jul skriva prissättning books & dreams rytm in media res frida arwen roslund skapa en mall adlibris personlighet danny alegi the definite guide to screen writing överraska dina läsare höstsol word förlagsekonomi skatt game of thrones synopsis skriva facklitteratur spänning hjärnan story engineering veronica roth svenska skrivpoddpriset 4-aktsmodell långtidssjuk elisabeth akteus rex författarröst planerat skrivande miljö hunger games character arc skriva filmmanus facebook intervju ping pong-metoden premiss dialog huvudhandling release frida skybäck svenska skrivbloggpriset den antagonistiska kraften strukturera din roman vardagligt språk agenter research novell mörkersdottir steven james skrivprocess tillbakablick författarskap osynlig berättarröst romantisk komedi målgrupp skiftande perspektiv berättare förväntningar skrivblogg öka drivet i din berättelse birgitta bergin ljudbok antagonist akademiskt språk agenturer outliner överenskommelser eldbunden miljöbeskrivningar topic sekten på dimön filmmanus simona ahrnstedt bli utgiven tempo harpercollins författartävling vanföreställning inre resa genre skrivarhandbok pacing catrine tollström korrekturgranskare harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi eurovision song contest miljöer faktaböcker skrivhandbok kärlek the circle bästsäljare berättarröst recension film jodie archer plot point författare lean lektör handling bihandling corona karaktärer tema romanstruktur covid-19 historisk roman gestaltning döda poeters sällskap harlequins författartävling pias strukturmodell harlequin skrivtips kärleksroman struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok johannes vivers historisk kärleksroman harlequin författartävling dubbelspel bokrelease mål bestseller vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 ann ljungberg roman fantasy vägen framåt falskspel erotik pinch point bokens handling the bestseller code kata början förlag gestalta skrivpodd skönlitterärt anslag perspektiv marcus olausson redaktör bokmanus blogg harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur hungerspelen tävling katametoden feel good takt 17-stegsmodell hinder konfliktupptrappning stil peter barlach konsten att flirta som en gudinna barnbok gestaltande mega-bestseller lektörsutlåtande john yorke vuxenlitteratur känslor finlitteratur the bestseller experiment mathew l jockers fängsla dina läsare stand up comedy strukturmodell valet ewa åkerlind deckare lättläst larry brooks de rotlösa lind & co testläsare skräck ungdomsbok yttre resa roller längd avatar ylva lee lindell röst följebrev nobelpriset i litteratur stieg larsson djävulsverk klimax divergent bäraren allvetande perspektiv lyckas med din gestaltning boktugg novellantologi screen writing förlagsavtal svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset whip media organic writer hitta början harlequin författartävling 2015 allt hopp är ute margit sandemo vågspel ordberoende förlag twist releasefest parallellhandling idé skriv dialog bokens tema jan arnald arv adjektiv bokens premiss kill your darlings delilah marvell piratförlaget pseudonymer högläsning anders nyman snackis noveller marie-louise fritzén susanne collins metaforer sättning fal bygg din egen mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning introvert minnen av dig kriminalroman understanding show don't tell harry potter bokskåpets hemlighet hjärnforskning tara westover årstider permakultur! framtiden i din trädgård sveriges bästa skrivpodd filteruttryck gone girl covid sociala media forum förlag förstärka livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt upplösning webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem öppningsscen berättelser niklas modig ramhandling klarar du de svåra orden skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid klimatet erotisk roman save the cat twlightsagan itunes theory if mind vingar av rök koncept på denne grund godmorgon världen sanning med modifikation national treasure motsättningar michael gazzania hoi förlag ton vilken typ är du? tillbaka till henne george rr martin vinst traditionellt förlag style den normala världen ljudboksgalan i havet finns så många fiskar korrekturfel arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall loppet biintrig nattlöpare into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener stella cameron håll rollen fatta eld livet leker oraganiskt skrivande tryck bokformat bygg din egen word-mall dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman petra mede litet förlag franskt band the writers little helper aristoteles bibliografi the charm school komik mina böcker filmrättigheter högtider permakultur manuspitch flickan med silverhåret susanne ahlenius lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord höst siri arvidsson scandalous desires detta är lean slutscen vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp actionscener magkänsla pablo roberto högskoleprovet harper collins uc midsommar filmrecension relationsroman blake snyder gömd tajming tvister medveten författare rättigheter spex flicka försvunnen dunbars tal mia bergenheim bokbeat det allvetande perspektivet organiskt skrivande lucia tankevurpa analys sagan om is och eld skatteregler egenutgivning head hopping att skriva under hot författarträff skriv klart symbolik story trumps structure anna keiler buzz kapitel niklas engdahl buskap sex liknelser lucy dillon förlagssytem rutin skräcknoveller en oberoende kvinna logik undertext litterärt svenska akademien rollup e-bok mallar poesi litterära agenturer skrivarhandböcker janice hardy stilistiska särdrag måns zelmerlöw kristina svensson pocket writers little helper ansats fanta sveriges bästa skrivblogg fifty shades of gray frans jeppsson wall anders hansen dagen f inramning katarina bivald skrivfest vändpunkt skrivglädje twitter lb förlag karin smirnoff ylva, johan och siri arvidsson ängelns coctail planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv filmtips save the cat! the twilight saga gimmick neurologi catoblepas förlag kreditupplysning objektivt perspektiv radio p1 sara lövenstam theres wittgren titanic spegelneuroner konkurs antagen den inre resan test grejen med verb pod robin dunbar viberg förlag tone sanning hjärtats dårskap hjärtan av jazz logiska fel anna bågstam ryltenius
Tack för en bra sida :-)