Pias skrivtips! perspektiv och berättare
Kärt barn har många namn. Det här med perspektiv och berättare och alla olika varianter som finns, förvirrar rätt många och jag är själv inget undantag. Det tog mig flera år innan jag insåg att enklaste sättet att få ordning på begreppen är att särskilja dem.
Enklast är att tänka såhär:
- Perspektiv är den karaktär man får följa i boken och om den är skriven som jag, du eller han/hon.
- Begränsat eller skiftande betyder att man antingen får följa en eller flera karaktärer i boken.
- Berättarröst är den yttre berättaren och denna kan vara mer eller mindre synlig för läsarna.
- Berättaren handlar om hur mycket du vill berätta för dina läsare. I den objekiva berättaren väljer du att inte låta läsarna få följa med in i karaktärernas tankar och känslor. I den allvetande berättaren får läsarna veta även veta dessa saker.
Tyvärr brukar dessa saker bakas samman och det skapar en begreppsförvirring som ofta är svår att ta sig igenom. Därför kommer jag att förklara begreppen separerade från varandra. Då blir det nämligen oerhört enkelt.
OBS! Vill du veta mer? Artikeln är så lång att du måste klicka på Läs hela inlägget för att se resten.
PERSPEKTIV
Enkelt uttryckt är perspektiv om berättelsen är skriven i:
1:a person - d.v.s. jag.
2:a person - d.v.s du.
3:e person - d.v.s han, hon eller den/det.
Perspektiv är den karaktär i berättelsen man följer just då. Jaget, tjejen, killen, katten ... ja, vissa skriver till och med om en du-person (fast det är rätt ovanligt). Gå in i jagets, tjejens, killens, kattens huvud och se världen utifrån denna person.
Superlätt. Eller hur? :)
BEGRÄNSAT eller SKIFTANDE?
Om du inte vill krångla till det väljer du att skriva hela din berättelse i samma person. Börjar du skriva jag, fortsätt att skriva jag. Börjar du skriva han/hon fortsätt att skriva han/hon.
Detta sätt att skriva kallas för ett begränsat perspektiv.
Naturligtvis finns inget som hindrar dig från att byta perspektiv i en bok. Om du skriver i 3:e person är det vanligt att man följer olika personer. I ena scenen kanske vi följer tjejen, i nästa scen killen och så vidare. Du kan följa en jagperson i ett kapitel och en han/hon i ett annat kapitel. Det finns till och med böcker med olika jagpersoner.
Detta sätt att skriva kallas för skiftande perspektiv.
Det går alltså utmärkt att blanda perspektiven i en bok - så länge du inte förvirrar läsarna vill säga. ;)
Enda svårigheten med skiftande perspektiv är att skifta så att läsarna hänger med. Därför uppmanas oerfarna författare att inte byta perspektiv förrän man byter scen eller kapitel. Det är en enkel regel som blivit allt vanligare vilket gör att många läsare inte förväntar sig perspektivbyten inom en och samma scen.
Som författare blir svårigheten att hålla sig till samma perspektiv och inte växla av misstag. Med misstag menar jag att man faktiskt växlar utan att tänka på det eller att man inte alls växlat perspektiv men läsarna tror att man gör det. Enklast är att du läser igenom din text noga och funderar på om det finns några delar där läsaren kan förvirras att tro att du bytt perspektiv fast du inte gjort det. Och tvärt om - förstår läsaren att du bytt till en annan persons perspektiv? Ju tidigare i scenen läsaren förstår vem man följer, desto enklare blir det.
Sedan finns det många stora författare, främst sådana som slog igenom på 1980-talet som Nora Roberts och Sidney Sheldon, som byter perspektiv när som helst inom en scen. Det är här det börjar bli svårt att hålla isär begreppen för detta sätt att skriva kallas för det allvetande perspektivet. Allvetande är ett berättargrepp, så låt oss för enkelhetens skull inte blanda in allvetaren riktigt än. Jag kallar därför metoden för "ping pong-metoden" vilket du kan läsa mer om i följande blogg: Ping pong-metoden.
SYNLIG ELLER OSYNLIG BERÄTTARRÖST?
Berättarrösten är den yttre berättaren, allså inte någon av karaktärerna i boken.
Berättarrösten finns alltid för det är du som författare som skrivit boken med dina ord, men berättarrösten kan vara mer eller mindre synlig för läsaren.
Om du väljer att skriva din bok med en synlig berättarröst går du som författare in i berättelsen och berättar och förklarar för läsaren, kommenterar eller kanske raljerar över någonting i boken.
Ex. kan vara när läsarna får veta något som den person som för närvarande har perspektivet inte kan ha någon aning om, t.ex. vad som ska hända i framtiden eller vad som väntar bakom nästa hörn, t.ex. "Om Karin vetat vad som skulle hända hade hon varit betydligt mer nervös". Den enda som kan veta de här sakerna är ju du som författare, därav lyser din berättarröst igenom och blir synlig för läsaren.
En osynlig berättarröst märks aldrig. Där får man följa karaktärerna i boken och se händelserna helt utifrån deras synvinkel, utan att någon utomstående berättare sticker in kommentarer om vad som sker.
Den synliga/osynliga berättarrösten är en flytande skala och du väljer hur synlig du vill göra din berättarröst.
BERÄTTAREN eller HUR MYCKET SKA LÄSARNA FÅ VETA?
När du skriver din bok kan du även välja hur mycket du vill låta dina läsare veta. Vill du låta läsarna få följa med in i dina karakträrers tankar och känslor eller vill du vara lite hemlighetsfull och bara berätta din historia utifrån vad som sker och sägs?
Den objektiva berättaren (flugan på väggen)
Om du som författare väljer den objektiva berättaren skriver du din bok som om du sitter som en fluga på väggen och betraktar världen. Du beskriver vad som händer, vad folk säger och vad de gör, men du låter aldrig läsarna få veta vad dina karaktärer tänker eller känner.
Ett författarpar som ofta använder sig av detta grepp är Kepler. Tekniken påminner om filmens värld, fast med undantag att i en film finns bilder och det finns det normalt inte i en bok. Ska det här angrepssättet bli framgångsrikt måste du ge tillräckligt mycket för att öppna upp för läsarnas egna tolkningar.
Den allvetande berättaren
Om du som författare väljer den allvetande berättaren skriver du din bok som om du är en allvetande gud som vet precis allt om dina karaktärer, allt som hänt och allt som kommer att hända. Förutom att du låter läsaren få veta vad karaktärerna gör och säger så får dina läsare även följa med in i karaktärernas tankar och känslor.
Du kan berätta om precis vad som helst, men du kan naturligtvis också välja att inte berätta allt. Det är upp till dig. Du är den allvetande guden.
Det här berättargreppet blir därmed väldigt brett - du kan som sagt säga allt, eller väldigt lite. Men gemensamt är att läsarna får följa med en eller flera av dina karaktärer in i deras tankar och känslor.
Boken är ofta bättre än filmen, brukar det heta. Och jag tror att anledningen är att i bokens värld kan man välja att låta läsaren få följa med karaktärerna in i deras tankar och känslor - vilket är betydligt svårare att få till i film.
VÄLJ FRITT BLAND PERSPEKTIV, BERÄTTARRÖST OCH BERÄTTARE
Det finns mängder av olika "perspektiv" som alla egentligen handlar om att du väljer bland de här begreppen.
Du kan nämligen skriva din bok enligt flugan på väggen, i strikt första person med en osynlig berättarröst. Det betyder att läsaren följer en jag-person, utan att få veta vad den personen tänker och känner samtidigt som du som författare inte är inne och kommenterar eller förklarar.
Du kan också välja att skriva din bok som den allvetande berättaren, skiftande tredje person med en tydlig berättarröst. Då får läsaren följa flera olika personer skrivna som han eller hon, där perspektivet skiftar från olika scener eller enligt ping pong-metoden, läsarna får följa med i karaktärenas känslor och tankar och du som berättare finns med och förklarar och berättar.
Du kan blanda precis som du vill och få en massa olika varianter. Dessa har en mängd mer eller mindre förvirrande namn - därav den massiva begreppsförvirring som gör att många tycker att det här med perspektiv är krånligt och svårt. Men om man delar upp det som jag har gjort ovan har du bara 4 olika begrepp att hålla reda på. Dessa kan sedan blandas till 24 olika alternativ:
- Begränsad 1:a person, synlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Begränsad 1:a person, osynlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Begränsad 1:a person, synlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Begränsad 1:a person, osynlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Skiftande 1:a person, synlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Skiftande 1:a person, osynlig berättarröst, den objektiva berättarrent
- Skiftande 1:a person, synlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Skiftande 1:a person, osynlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Begränsad 2:a person, synlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Begränsad 2:a person, osynlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Begränsad 2:a person, synlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Begränsad 2:a person, osynlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Skiftande 2:a person, synlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Skiftande 2:a person, osynlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Skiftande 2:a person, synlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Skiftande 2:a person, osynlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Begränsad 3:e person, synlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Begränsad 3:e person, osynlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Begränsad 3:e person, synlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Begränsad 3:e person, osynlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Skiftande 3:e person, synlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Skiftande 3:e person, osynlig berättarröst, den objektiva berättaren
- Skiftande 3:e person, synlig berättarröst, den allvetande berättaren
- Skiftande 3:e person, osynlig berättarröst, den allvetande berättaren
Som sagt en enorm variation, men egentligen oerhört enkelt när man strukturerar upp det såhär. Eller hur?
Lycka till nu med att välja perspektiv till din bok.
Kram Pia
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
lars ahlin » Pias skrivtips: Bygg din egen Word-mall: ”Tacksam med hjölp att ta bort skrivskyddet i Word. Har försökt utan att lyckas. ..”
-
shemal Samuelson » Pias skrivtips: Det perfekta följebrevet: ”Mycket bra info och råd om hur ett bra följebrev kan skrivas. Tusen tack.”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jättebra sida, förutom det jag kommenterade, glömde jag ju också att skriva, Tac”
-
Aki » Pias skrivtips: Lyckas med din gestaltning: ”Jag glömde skriva tidigare att de äldre författare jag läst som jag gillar som S..”
-
Ingela Kamal Kärrman » Pias skrivtips: Så skriver du en bestseller: ”Tack så hjärtligt för vägledning Nu är det min första mening i min ev första ..”
Bloggarkiv
Länkar
- Kapitel 1
- Iza melody Frost - romanceblogg
- Simona Ahrnstedt romanceblogg
- PING
- Ylwa Karlsson
- Lennart Guldbrandssons blogg
- Författarhjälp
- Läsbarhetsindex Flesch-Kincaid
- Läsbarhetsindex LIX
- ElementX
- Bokproduktion
- Multimanus
- Kurslistan
- Boktipset
- Bli utgiven
- Mina 15 bästa råd för att sälja till tidningar
- Pixabay gratis bilder
- Lektörsförbundet
- Storydoktors
- Förverkliga din bokdröm
- Håkan Gullikssons handbok för skrivande
Etikettmoln
den viktiga ansatsen allt jag fått lära mig din hjärna sarah dawn finer the girl on the train berättad prosa gestaltningsbibeln ett oemotståndligt förslag extrovert socialt umgänge referera olga rönnberg show don't tell månpocket romantik bygg din egen word-mall bokformat tryck oraganiskt skrivande innehåll malva b. raeanne thayne kontrakt med läsaren dokument bokus kostnader faktabok skriv2016 titel mitt i trigger annika estassy hype flickvänskontraktet bonnier förlag bonnier carlsen nattlöpare biintrig loppet den normala världen style traditionellt förlag vinst george rr martin korrekturfel i havet finns så många fiskar ljudboksgalan k.m. weiland storytel skrivartips bones dave eggers dagny carlsson allvetande berättare alla bolag författarutbildning svåra ord national treasure sanning med modifikation godmorgon världen på denne grund påsk författarförbundet frdia arwen rosesund robert sapolsky kuleshov-effekten love actually studie sören bondesson specifik vår slut eldskytten victoria lynn schmidt så skapar du en bra tvist matthew l jocker förläggare skrivmingel pensionatet vid världens ände debutroman 100 första orden författarkväll justin timerlake föreläsning expert johan arvidsson årstider tara westover hjärnforskning bokskåpets hemlighet gone girl filteruttryck sveriges bästa skrivpodd permakultur! framtiden i din trädgård word-mallar tryckt bok distribution bob dylan författarkliniken susan wiggs litterära agenter lyrik skriva prissättning books & dreams språk lyckostunder god jul snackis anders nyman högläsning metaforer susanne collins marie-louise fritzén noveller word förlagsekonomi skatt game of thrones pseudonymer piratförlaget delilah marvell sanning tone viberg förlag robin dunbar filmanalys nordland huvudperson stockholms körförbund pia synlig berättarröst intrig rabén & sjögren pod grejen med verb test objektivt perspektiv kreditupplysning catoblepas förlag neurologi gimmick titanic theres wittgren sara lövenstam radio p1 klimatriksdag jul fällor säljkurs richard dawkins kursportal lisa cron läsupplevelse tempväxling ylva, johan och siri arvidsson karin smirnoff lb förlag twitter skrivglädje manus kroppsspråk öka drivet med rätt pacing marknadsföring chic lit vändpunkt skrivfest katarina bivald ansats writers little helper pocket kristina svensson måns zelmerlöw sexchock passiva meningar författarplattform dramatrugi försaka refererande miljöbeskrivning eleine eksvärd stilistiska särdrag janice hardy skrivarhandböcker litterära agenturer poesi vuxenroman skriv enkelt omslag #skriv2016 litterärt undertext logik en oberoende kvinna skräcknoveller mall tema, idé, koncept, premiss och intrig manustävling roald dahl konsten att vara caroline drivkrafter ljusets väktare på denna grund head hopping egenutgivning skatteregler sagan om is och eld symbolik skriv klart författarträff att skriva under hot det allvetande perspektivet bokbeat mia bergenheim dunbars tal analys tankevurpa lucia organiskt skrivande rättigheter medveten författare tvister blir det någonsin för sent? miljön fånga läsaren sofia ymén steven pinker brainstorming tajming gömd blake snyder relationsroman filmrecension sommar skrivregler hemsida hierarkier skrivkurs pablo roberto magkänsla actionscener inledning skröna instagram skriv en bestseller igenkänningsfaktorn mathew l tocker refusering skrivarpodden djävulsverk svenska skrivbloggpriset nobelpriset i litteratur stieg larsson vardagligt språk agenter ylva lee lindell längd avatar roller yttre resa tillbakablick författarskap romantisk komedi målgrupp skiftande perspektiv berättare larry brooks förväntningar skrivblogg strukturmodell stand up comedy birgitta bergin fängsla dina läsare outliner akademiskt språk agenturer miljöbeskrivningar överenskommelser eldbunden topic sekten på dimön skriva facklitteratur skriv dialog idé parallellhandling releasefest 4-aktsmodell långtidssjuk svenska skrivpoddpriset margit sandemo författarröst planerat skrivande miljö hitta början character arc svenska skrivblogg/ skrivpodd-priset förlagsavtal boktugg lyckas med din gestaltning facebook intervju allvetande perspektiv bäraren release pacing katametoden tävling harpercollins mariette lindstein skriva böcker dramaturgi eurovision song contest blogg faktaböcker filmmanus simona ahrnstedt konsten att flirta som en gudinna peter barlach stil vanföreställning inre resa 17-stegsmodell takt recension förlag plot point kata skrivhandbok kärlek anslag bästsäljare berättarröst handling bihandling the bestseller code bokens handling pinch point ann ljungberg vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19 corona karaktärer tema bestseller mål gestaltning bokrelease harlequin författartävling historisk kärleksroman harlequin johannes vivers struktur pia lerigon romance skrivdrömmar pias skrivtips podd skrivarpodd boktips bokrecension historical romance bok kärleksroman skrivtips pias strukturmodell dubbelspel harlequins författartävling döda poeters sällskap historisk roman roman fantasy vägen framåt falskspel covid-19 romanstruktur lektör lean författare erotik skrivpodd skönlitterärt the circle perspektiv marcus olausson redaktör jodie archer början film gestalta skrivarhandbok genre hinder konfliktupptrappning harpercollins författartävling tempo barnbok bli utgiven gestaltande bokmanus miljöer harlequins författartävling 2015 konflikter facklitteratur hungerspelen korrekturgranskare catrine tollström feel good divergent frida skybäck huvudhandling novellantologi screen writing dialog premiss ping pong-metoden skriva filmmanus hunger games whip media organic writer allt hopp är ute harlequin författartävling 2015 elisabeth akteus rex ordberoende förlag twist vågspel veronica roth story engineering hjärnan spänning synopsis bokens tema lektörsutlåtande mega-bestseller känslor john yorke vuxenlitteratur mathew l jockers finlitteratur the bestseller experiment antagonist valet ljudbok ewa åkerlind deckare öka drivet i din berättelse lättläst de rotlösa testläsare lind & co skräck ungdomsbok osynlig berättarröst skrivprocess mörkersdottir steven james novell research följebrev röst den antagonistiska kraften strukturera din roman klimax siri arvidsson scandalous desires detta är lean slutscen lennart guldbrandsen hur en bok bör skrivas 100 ord höst camilla davidsson historieberättare pär åhlström vilseledning peter magnusson karaktärer som stannar i läsarnas sinnen sofia fritzson läsbarhetsindex kretslopp humor anna bågestam ryltenius henrik fürst redigering podcaster högskoleprovet harper collins uc midsommar spex flicka försvunnen vi och dem helen ekeroth den inre positiva resan julia london udda tempus elementary stockholm adjektivsjuka tonalitet lögn lars wilderäng som eld the screen writer's workbook fackböcker känn dina karaktärer beskriva voice plot goal niklas engdahl buskap sex liknelser story trumps structure anna keiler buzz kapitel gröna fingrar sökes leona mitt i nacka revolt akter lucy dillon förlagssytem rutin kontrakt med läsarna brenda novak jenny rogneby oanständiga berättelser youtube svenska akademien rollup e-bok mallar fanta sveriges bästa skrivblogg fifty shades of gray stand up förbeställ indirekt miljöbeskrivning stökigt nybörjarmisstag ylva arvidsson hisspresentation erotisk deckare frans jeppsson wall anders hansen dagen f inramning ängelns coctail tvist story structure architect anders blomström mittpunkt vinter filmtips save the cat! the twilight saga planteringar tillbaka till bromma kurs sara dalengren lix begränsat perspektiv komedi coach så överlever du en refusering redigera bok stitcher högskoleprovets orddel författarkurs syfte jenny dahlberg antologi debutera fokus spegelneuroner konkurs antagen den inre resan hjärtats dårskap hjärtan av jazz logiska fel anna bågstam ryltenius vad gick fel? nacka hybridförlag allvetande höstsol överraska dina läsare the definite guide to screen writing jan arnald arv adjektiv bokens premiss kill your darlings frida arwen roslund in media res rytm danny alegi personlighet adlibris skapa en mall sanna ivarsson tärningen är kastad begär sättning fal bygg din egen mall minnen av dig kriminalroman understanding show don't tell harry potter catharina ingelman-sundberg gestaltande miljöbeskrivning städning introvert pitch sandemo dödlig åtrå lynda woodruff olof röhlander direkt miljöbeskrivning james v smith jr ansatsen livet motorcyklar och andra omöjliga projekt elisabeth hoyt upplösning covid sociala media forum förlag förstärka öppningsscen berättelser niklas modig ramhandling webbkurs romangestalter pr vi for upp till mor ekosystem erotisk roman save the cat twlightsagan itunes klarar du de svåra orden skrivarkurs eva ludvigsen flesch-kincaid klimatet revy spökskrivare forskning libsyn theory if mind vingar av rök koncept vilken typ är du? tillbaka till henne motsättningar michael gazzania hoi förlag ton mariette linden sagan om isfolket syd field åsa böker sickla beskrivande bokens intrig perspektivbyte lust & löften ll-förlaget ämne arne dahl bakgrund lyckas ännu mer med din gestaltning bokens koncept word-mall stella cameron håll rollen fatta eld livet leker into the wood karaktärsdrag miljöbeskrivning enkelt scener dikter leona tärningen är kastad histrisk kärleksroman populärlitteratur anna jansson kuliss böcker aristoteles bibliografi the charm school petra mede litet förlag franskt band the writers little helper permakultur manuspitch flickan med silverhåret susanne ahlenius komik mina böcker filmrättigheter högtider
Tack för matnyttig information. Jag skriver en historisk faktabok och undrar i vilken form boken ska skrivas i. Fungerar jag form.en eller skulle du rekommendera något annat? Det är bara förord/inledning i det här fallet. Vilka alternativ finns anser du?
Med vänlig hälsning,
/M
Tack för dina tips, de är verkligen en bra vägledning för mig som ännu inte publicerat min första bok ännu. Jag har under tiden upptäckt vissa fel som jag gjort och som garanterat gjort det svårare för mig. Jag försöker rätta till dem och samtidigt skriva min berättelse så att den följer vissa regler men vill ändå inte tappa bort min egen skrivarstil. Jag beskriver ofta mina huvudkaraktärers känslor och undrar ifall beskrivningarna bör kortas ner eller om det är ok att ha längre meningar och beskrivningar gällande det som sker mellan dialogerna? Att det oftast ska vara korta meningar har jag förstått men är det nödvändigt att bygga hela berättelsen på kortare meningar och lämna vissa känslor ute?
Vore så otroligt tacksam för svar då detta har kommit att bli en osäkerhet i mitt skrivande.
Med Vänliga Hälsningar
Susanne Borgert
writerlessons. Go to hell/ Rita Gates
Kram Pia
27 maj 2018 18:32:50